הקורס מבוסס על שימוש בתוכנת סימולטור FMS תוך שימוש בשלט רחוק של טיסנים שהוסב במיוחד לשימוש עם מחשב.

בסיום הקורס תדע להטיס במחשב טיסנים ומסוקים!

 

 

עריכה גרפית: ורטהיימר אבי

 

©

כל הזכויות שמורות למחבר

אין להעתיק, לתרגם, לשכפל, לאחסן במאגר מידע, לשדר או לקלוט בכל אמצעי אלקטרוני, אופטי, מכני או אחר – אף חלק מהחומר שבספר זה.

לא ייעשה כל שימוש מסחרי ופרסומי מכל סוג שהוא, ללא רשות בכתב מאת המחבר.

 

אזהרה

·       הפעלת והטסת טיסנים ומסוקים על שלט רחוק הינה פעולה מסוכנת הכרוכה באפשרות לפגישה ברכוש, לפציעות קשות מאוד  ואף לגרום למוות לטיסנאי ולסובבים אותו.

·       החומרים שבשימוש בטיסנאות הינם חומרים מסוכנים אשר חלקם אף נמנים ברשימת הרעלים הגורמים לסרטן, עיוורון, מחלות נשימה ומוות.

·       המעוניינים להפעיל טיסן או מסוק ממונעים נהוגי שלט רחוק אמיתיים, למען ביטחונם האישי ולמען בטחון הסובבים אותם, חייבים לקבל הדרכה וסיוע של מדריך טיסנאות מיומן.

·       בשום מקרה, אין להתיר לקטין להפעיל טיסן ללא השגחת טיסנאי מבוגר ומיומן.

 

זכרו, פגיעה שתגרם ברכוש או באדם כתוצאה מהפעלת טיסן או מסוק על שלט רחוק, תגרור נגדכם תביעה פלילית, בגין גרימת נזק לרכוש, גוף או הריגה ברשלנות בנסיבות מחמירות.

 

·       קורס זה אינו מקנה שום ידע הקשור בהפעלת, שימוש והטסת טיסנים ומסוקים על שלט רחוק.

·       קורס זה אינו מלמד מאומה על הסיכונים והיבטיי  הבטיחות הקשורים בטיסנאות ממונעת דלק ונשלטת שלט רחוק.

·       הגם שהשימוש בשלט רחוק להפעלת טיסנים ומסוקים במציאות דומה עקרונית לזו שבסימולטור, המטרה היחידה של קורס זה היא להקנות את היכולת לשלוט על טיסן או מסוק בתוכנת הסימולטור בלבד.

 

דרישות מקדימות:

1.      מחשב אישי בן שלוש שנים לכל היותר ובעל מאיץ גרפי ויציאת ג'ויסטיק עם 15 פינים (ידית משחק).

2.       שלט מיוחד לסימולטורים הניתן לרכישה בחנויות הטיסנים

3.      תוכנת סימולטור טיסנים ומסוקים FMS, תוכנת Freeware , המחולקת חינם לרוכשי  השלט.

      (הוראות התקנה של התוכנה מוסברות באופן מפורט ביותר באתר הנ"ל).

 

מבוא

 

 

במועד הוצאתו לאור, ספר זה, הינו הספר הראשון והיחיד מסוגו בשפה העברית.

הספר, כפי ששמו מרמז, משמש ללימוד ואימון הטיסנאים והמסוקאים במיומנויות ההטסה באמצעות סימולאטור מחשב.

לפני שנים מעטות בלבד, חובב אשר ביקש לרכוש את מיומנויות ההטסה, חייב היה להצטייד בטיסן או במסוק ולהסתייע בשרותיו של מדריך טיסנאות מיומן.

בעת האחרונה, עם התקדמות הטכנולוגיה, ניתן להשתמש במחשבים כדי לבצע את משימת הלימוד הראשוני והאימון בהסטת כלי תעופה נהוגי שלט רחוק.

ספר זה בא לסייע לך לרכוש את מיומנויות ההטסה באמצעות השימוש בסימולטור מחשב המיועד ללימוד ואימון הטסת טיסנים ומסוקים.

 

למי מיועד הספר?

למתעניין בטיסנאות, לטיסנאי המתחיל ולטיסנאי המנוסה.

·         המתעניין בטיסנאות או מסוקאות ימצא בספר זה את היסודות הדרושים על מנת להתחיל להטיס טיסנים ומסוקים.

·         הטיסנאי והמסוקאי המתחיל יוכל ללמוד ולהתאמן בהטסה נכונה של טיסנים ומסוקים.

·         הטיסנאי והמסוקאי המתקדמים ימצאו בספר זה מגוון רחב של מידע ועיצות שישפרו את מיומנויות ההטסה שלו.

 

מה תמצא בספר?

ספר זה מורכב משני חלקים; קורס הטסת טיסנים וקורס הטסת מסוקים.

 

בחלק א' – קורס הטסת טיסנים, תמצא את כל המידע הדרוש על מנת לדעת להמריא, לבצע טיסה ישרה, פניות וגישה לנחיתה.

היות וישנם מספר סוגי טיסנים, הספר ילמד אותך להמריא ולהנחית טיסנים בעלי גלגל אף המשמש בדרך כלל את הטיסנאים המתחילים.

בהמשך תלמד לבצע תרגילי אוירובטיקה בסיסיים כגון גלגול ולולאה

 

בחלק ב' – קורס הטסת מסוקים, תמצא את כל המידע הדרוש על מנת לדעת להמריא למצב ריחוף, לרחף עם מסוק, לבצע טיסות קדימה, לבצע הטסות עם אף המסוק מופנה אליך, פניות, הקפות ונחיתות.

 

גם בטיסנים וגם במסוקים ישנם נושאים נוספים שעליך ללמוד בטרם תוכל לצאת להטיס בעולם האמיתי, אז זכור, אל תצא להטסה אמיתית ללא מדריך.

 

אני מאחל לך קריאה מעניינת ואימון פורה ומהנה.

 

בכבוד רב

ורטהיימר אבי

המחבר.

 

 

 

חלק א – קורס הטסת טיסנים.

 

 

ברוכים הבאים לקורס הוירטואלי הראשון בישראל להטסת טיסנים.

בטרם נעלה לאוויר עלינו להכיר מספר מונחי ייסוד אשר נעשה בהם שימוש במהלך הקורס.

מבנה הטיסן ואופן פעולתו:

טיסן כמוהו כמטוס אמיתי ומורכב מגוף הטיסן, מכנפיים ראשיות, מייצבי גובה וכיוון, הגאים ומאזנות.

 

גוף הטיסן -  מורכב בדרך כלל מעץ בלזה ומצופה בסוג מסויים של מדבקת טפט החסינה לדלק טיסנים, בתוך הגוף מורכבים המנועים החשמליים המניעים את ההגאים, המקלט, הסוללה מיכל הדלק והמנוע.

המדחף – מורכב בחזית הטיסן על ציר המנוע ובסיבובו הוא מייצר כח משיכה המושך את הטיסן קדימה.

הספינר – זו כיפה המורכבת בחזית הטיסן על ציר המנוע ומשלימה את הצורה האווירודינמית של הטיסן.

המנוע – בדרך כלל מנוע בוכנה בעל שריפה פנימית המונע באמצעות חומר בעירה המורכב ממתנול וניטרו מתן המהולים בשמן.

כני הנחיתה – אלו הם הרגליים שבקצותייהם מורכבים הגלגלים של הטיסן.

הכנפיים-  אלו הם המשטחים הראשיים שמייצרים את העילוי הנדרש כדי שהטיסן יוכל לשהות באוויר.

מאזנות – אלו הם משטחי היגוי הנמצאים בחלק האחורי של הכנף – כשרוצים שהטיסן יטה ימינה, יש להרים את המאזנת של הכנף הימנית ולהוריד את המאזנת של הכנף השמאלית כשרוצים להטות את הכנף שמאלה מבצעים את הפעולה ההפוכה.

מייצב כיוון – שומר על היציבות האופקית של הטיסן במהלך הטיסה, כלומר שהוא לא יתנפנף מצד לצד במהלך הטיסה.

מייצב גובה – שומר על היציבות האנכית של הטיסן במהלך הטיסה, כלומר שהוא לא יתנפנף מעלה מטה במהלך הטיסה.

הגה כיוון – משמש להיגוי משלים למאזנות ומטה את אף המטוס לכיוון הטיסה הרצוי. בטיסנים, נהוג שההיגוי של הטיסן על הקרקע נשלט גם הוא באמצעות אותו ערוץ בשלט כמו הגה הכיוון, כלומר, הטיית הגה הכיוון מטה גם את הגלגל לכיוון ההסעה על הקרקע.

הטייה של הגה הכיוון ימינה תגרום להטיית אף הטיסן ימינה.

הגה הגובה – משמש להיגוי אנכי, כלומר הטייה של הגה הגובה כלפי מעלה תגרום לטיסן להרים את האף ולנסוק אל על (בתנאי שיש לו מספיק כח שמסופק על ידי המנוע או על ידי המהירות של הטיסן)

 

מושגים כלליים:

שפת תקיפה – החלק הקדמי של הכנפיים הראשיות, שלמעשה "תוקף" את האוויר במהלך טיסת הטיסן.

שפת זרימה – החלק האחורי של הכנפיים הראשיות, כשלמעשה, הזרם של האויר החולף מעל ומתחת לכנפיים זורם מהחלק האחורי של הכנפיים אחורה.

מקלט – זהו חלק אלקטרוני הכולל אנטנה והמקבל את הפקודות מן השלט רחוק ומפעיל את המנועים החשמליים שבתוך הטיסן.

מנועי סרוו – אלו הם מנועים חשמליים קטנים המחוברים מצד אחד למקלט ומצד שני אל ההגאים, המאזנות ואל הקרבורטור של המנוע באמצעות מוטות הידועים בכינויים מוטות דחף (פושרוד)

סוללה – בדרך כלל בטריה נטענת המשמשת לאספקת חשמל למקלט ולמנועים החשמליים  המניעים את ההגאים.

גם במקרה שנכבה המנוע של הטיסן, ניתן למעשה להמשיך לשלוט בהגאים בזכות הסוללה ובכך להמשיך לטוס ולגלוש את מסלול הנחיתה.

קרבורטור – זה החלק במנוע השולט על מהירות סיבובי המדחף באמצעות שליטה על אספקת האוויר והדלק למנוע.

מבנה השלט רחוק ואופן השימוש בו

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מבנה השלט:

בשלט רחוק של טיסן יש שתי ידיות, הידית השמאלית המשמשת לשליטה על הגז ועל הגה הכיוון והידית הימנית המשמשת לשליטה על המאזנות ועל הגה הגובה.

בנוסף לשתי הידיות הללו, יש עוד 4 כפתורי הזזה הנקראים כפתורי קיזוז.

בפינה הימנית העליונה של השלט, יש מפסק נוסף (בשלטים מסוימים זה מפסק לחצן ובשלטים מסוימים זה מפסק שני מצבים.

ישנם גם שלטים שלהם יש מפסקים נוספים  וכפתורים נוספים לשימוש בטיסנם מתקדמים ובמסוקים.

בשלט רחוק של טיסן מותקנת אנטנה המשדרת את הפקודות לאוויר, אך בשלט סימולטור במקום אנטנה יש כבל המתחבר למחשב ומעביר אליו את הפקודות מהשלט.

בעוד שבשלט של טיסן יש סוללות המפעילות אותו, הרי שבשלט של סימולטור אין צורך בסוללות והוא מקבל את המתח הדרוש לו מהמחשב.

בשלטים של טיסנים משתמשים בדרך כלל בשתי הידיות ובכפתורי הקיזוז, אולם ישנם גם שלטים מתקדמים יותר המאפשרים לשלוט על תכונות נוספות של טיסנים מתקדמים כגון קיפול גלגלים, הורדת מדפים (פעולה הקיימת במטוסים אמיתיים ובטיסנים מתקדמים המקלה על תהליך הנחיתה ולפעמים גם על תהליך ההמראה)

בשלטים מתקדמים עוד יותר יש אפשרות לשלוט על פעולות נוספות כגון, השלכת צנחנים או סוכריות, הפעלת מערכת עשן, הפעלת מצלמה ועוד.

לצורך לימוד הטיסה יש צורך להשתמש רק בשתי הידיות כפי שיוסבר בהמשך.

בשלט המופיע בתמונה יש לחצן בצידו הימני אשר אינו בא לידי ביטוי במהלך לימוד ההטסה, אך ניתן לעשות בו שימוש בהטסת טיסנים מתקדמים בסימולטורים מסויימים.

מכיוון שבשלטים של טיסנים יש במקום זה בדרך כלל מפסק שני מצבים, יש כאלו הנוהגים להחליף את מפסק הלחיצה במפסק שני מצבים כדי לדמות מצב של שלט אמיתי.

למרות שבשלט הסימולטור יש תא להכנסת סוללות, אין צורך להכניס סוללות מכיוון ששלט זה הוא למעשה שלט אמיתי שבמקום להכניס בו אלקטרוניקה של שידור, ביצעו בתוכו חיבורים המתאימים למחשב.

 

 

אופן השימוש בשלט:

על מנת להטיס טיסן בסיסי יש צורך בהפעלת 2 ידיות שליטה בשלט רחוק שבאמצעותן ניתן לגרום לטיסן להמריא, לשהות באוויר, ולבצע  את התמרונים השונים הדרושים לצורך הטסה ונחיתה.

דבר ראשון שצריך לעשות כדי שהטיסן יוכל להמריא זה להפעיל את המנוע ולתת גז, כלומר להעלות את מהירות סיבובי המדחף ובכך הטיסן יתחיל לנוע קדימה.

 

השליטה על הגז:

הידית השמאלית זו הידית השולטת על הגז של המנוע (על מהירות המדחף). כשהידית נמצאת כלפי מטה כלומר קרוב אליך המנוע פועל במהירות הנמוכה ביותר שלו והמהירות של המדחף אינה מספיקה למשוך את הטיסן קדימה.

מצב זה נקרא פעולת סרק של המנוע מכיוון שהמנוע פועל, אבל הוא לא מקדם את הטיסן.

בזמן עבודה הסרק של המנוע, המדחף מסתובב בכ2000 סיבובים לדקה.

על מנת שהטיסן ינוע קדימה יש לדחוף את הידית של הגז קדימה ובכך המנוע יתחיל לסובב את המדחף מהר יותר.

השליטה על הגה הכיוון (וההסעה על הקרקע)

 לעומת הידית השנייה, בידית זו אין קציץ המחזיר את הידית לאמצע והיא תישאר במקום בו הזזת אותו.

על ידי הוזזת הסטיק קדימה למצב מקסימום, תעלה מהירות הסיבוב של המדחף עד כדי מקסימום של 10 עד 20 אלף סל"ד (תלוי במנוע) דבר המספק די כוח למדחף למשוך את הטיסן בחוזקה קדימה עד כדי יכולת המראה וטיסה.

 

השליטה על הגה הכיוון (והגלגל המרכזי):

השליטה על הגה הכיוון ועל הגלגל המרכזי (שמחוברים בינהם באופן מכני בתוך הטיסן) מתבצע אף הוא עם הידית השמאלית של השלט אך התנועות הם ימינה ושמאלה. שים לב שלמצב זה יש קפיץ המחזיר את הידית תמיד למרכז

השימוש הראשוני בידית זו הוא להיגוי הטיסן על הקרקע אל מסלול ההמראה ולשמירת נתיב ההסעה במהלך ריצת ההמראה.

באוויר משמשת ידית זו לסיוע בהיגוי באוויר.

 

השליטה על המאזנות:

השליטה על מצב הכנפיים באוויר נעשית באמצעות הידית הימנית.

תנועות ימינה ושמאלה יגרמו להטיית הכנפיים הראשיות ימינה ושמאלה בהתאמה.

אם תטה את הידית לאחד הכיוונים ולא תרפה ממנו, הטיסן יתגלגל על צירו כמו בורג, עד אשר תרפה את הידית אשר תחזור למרכזה (בעזרת קפיץ פנימי בשלט)

התפקיד העיקרי של ידית זו הוא לשמור על הכנפיים מאוזנות ביחס לקרקע במהלך כל הטיסה ולהטות את הכנפיים כשרוצים לבצע פנייה.

 

השליטה על הגה הגובה:

באמצעות הגה הגובה שולטים על זווית האף של המטוס ובכך מאפשרים למטוס לצלול, לנסוק או לשמור על טיסה ישרה אל האופק.

כמובן שאם רוצים לנסוק, יש צורך במידה מספקת של כח מן המנוע על מנת שהוא יוכל למשוך את הטיסן אל על.

הידית המשמשת לשליטה על הגה הגובה היא הידית הימנית.

משיכה בידית, תגרום למטוס לנסוק אל על ודחיפת הידית תגרום למסוק לצלול את הקרקע.

אם מחזיקים את הידית של הגה הגובה באופן רצוף הטיסן יבצע לולאה בשמיים (בתנאי שהמנוע פועל חזק) כלומר הוא יטוס במעגלים אנכיים.

 

הקיזוזים:

כשהמטוס טס באוויר, אנו שולטים על נתיב טיסתו באמצעות השלט.

בשלט יש קפיצים המחזירים את שלושת ההגאים למצב אמצעי.

טיסן שמכוון היטב ימשיך לטוס ישר ובאופן מאוזן במידה והוא בנוי בצורה מדוייקת ומיקום ההגאים מותאם למהירות הטיסה.

במידה ואתם לא מצליחים לגרום לטיסן לטוס באופן ישר ומאוזן כשאתם עוזבים את הידיות, תוכלו לבצע כיוון עדין למצב של הטיסה באמצעות הכפתורים שעל השלט הנקראים כפתורי קיזוז.

אם למשל אתם מטיסים ישר ועוזבים את ההגאים והטיסן מתחיל לצלול, אתם יכולים להסיט את כפתור הקיזוז של הגה הגובה מעט כלפי מטה כדי למנוע ממנו לצלול.

באותה מידה, אם הטיסן נוטה לאחד הצדדים, תוכלו להשתמש בכפתור הקיזוז של המאזנות כדי לשמור על טיסה מאוזנת מבלי שאתם מחזיקים בידיות.

במקרה של הגה הכיוון, נהוג לכוון את הקיזוז שלו כך שבזמן שהטיסן נוסע על המסלול הוא יסע ישר ולא יטה לאחד הכיוונים.

את הקיזוז של הגז מכוונים כך שהמנוע יפעל במהירות הנמוכה ביותר האפשרית מבלי שהמנוע יכבה ושהטיסן ישאר במקומו ולא ינוע מכח התנועה של המדחף.

 

 

 

המרחב האווירי.

 

בהטסת טיסנים חשוב להבין את מבנה המרחב האווירי בו מטיסים את הטיסנים.

איזורי ההטסה

על פי חוק של מדינת ישראל, אין להטיס בקרבת בתים או כבישים. יש לשמור על מרחק של מאות מטרים רבים מכל כביש, ביית או מכשול אחר.

אין להטיס בקרבת שדות תעופה או נתיבי אויר מחשש לפגיעה במטוסים אמיתיים.

הגובה המרבי המותר להטסה הוא בערך 50 מטרים וכמו כן אסור להטיס את הטיסן לתוך עננים מחשש לאבדנו ופגיעה בכלי תעופה אחרים.

התקנון המלא נמצא במנהל התעופה האזרחי בישראל.

 

מסלול ההמראה/נחיתה:

ראשית יש לוודא שיש לטיסן מסלול המראה מספיק ארוך שבהמשכו יש מספיק שטח פנוי המאפשר לטיסן לנסוק בהדרגה אל השמיים.

כמו כן יש לוודא שנתיב הגישה האווירי אל מסלול הנחיתה יהיה פנוי ממכשולים כגון בתים ועצים כדי שהוא יוכל להנמיך בהדרגה לקראת הנחיתה.

אורך מקובל של מסלול כזה יכול לנוע בין 150 ל300 מטרים ורוחבו יכול להיות בין 6 מטרים ועד לכ20 מטרים במנחתים גדולים.

במקרים מסוימים, בהעדר מסלול המראה סלול, יש הנוהגים להשתמש בדרכי כורכר או עפר מיושרים והמהודקים.

 

 

שיעור שני – המראה

התחל את התוכנה ובחר  את אחד הטיסנים מהתפריט.

התחלת המראה, - דחוף את סטיק של הגז (הסטיק השמאלי) קדימה עד הסוף  והטיסן יתחיל לנוע קדימה במהירות.

באמצעות אותו הסטיק שמור על כך שהטיסן ירוץ על אמצע המסלול ישר על ידי כך שתסיט את הסטיק ימינה/שמאלה לפי הצורך בדיוק כפי שאתה שולט ברכב.     לקראת הגעתו של הטיסן לסוף מסלול ההמראה, משוך קלות את הגה הגובה (הסטיק הימני) ושים לב שהטיסן ניתק מן הקרקע ומתחיל לעלות לשמיים.    עם התנתקותו של הטיסן מן הקרקע, שחרר את הסטיק של הגה הגובה ותן לטיסן לטפס מעט לגובה.

הערה:אם תמשיך למשוך את הגה הגובה הטיסן יכוון את אפו אל על ולא יהיה מספיק כח מנוע למשוך אותו לשמיים והוא יפול לקרקע.

כעת הפעל את המאזנות (הסטיק הימני גם כן) בהטיות לשמאל או לימין על מנת לאזן את הכנפיים של הטיסן ביחס לקרקע כלומר שהם יהיו ישרות במקביל לקרקע.

אחרי שצברת את הגובה הדרוש הורד את הסטיק של הגז לחצי בערך כדי שהטיסן לא יטוס מהר מידי.

 

שיעור שלישי – ביצוע פנייה 180 מעלות. ("פנית פרסה")

שיעור זה יוצא מנוקדת הנחה שהמראת משמאל לימין.

עם ניתוק הטיסן מהקרקע הוא יתחיל לטוס ולהתרחק ממך עד אשר הוא יצא מטווח הראייה שלך ותאבד אותו באופק, לכן עליך להזדרז ולהטיס את הטיסן בחזרה אליך. לשם כך עליך להטות את הכנפיים של הטיסן שמאלה . מטעמי בטיחות אין להטיס את הטיסן מעל הראש או מאחורי הגב ולכן הפנייה חזרה תתבצע על ידי התרחקות אל האופק שממולך. אם תמריא מימין לשמאל הפנייה תהיה ימינה.

ובכן בעוד אתה קורא את ההוראות הטיסן מתרחק ממך ולכן בצע הטיה קלה של הסטיק הימני (המאזנות) שמאלה ושחרר את הידית למצבה הניטרלי. שים לב להטיית הכנפיים של הטיסן ותוודא שהם לא יטו יותר משלושים מעלות. אם הסטת את ידית המאזנות יותר מידי או שהשתהתה  לפני שהחזרת את הסטיק למצבו הניטרלי הכנפיים יטו יותר מידי שמאלה ואולי אף הטיס יתהפך על גבו או יבצע גלגול שלם.

לכן, אם הכנף נטתה יותר משלושים מעלות עליך להסיט את המאזנות מעט בחזרה  ימינה  ומייד לשחרר למצבה הניטרלי.

בעוד הטיסן מתחיל לפנות ימינה שים לב שיש לו נטייה לאבד גובה ולכן עליך למשוך מעט את הגה הגובה כדי שהטיסן לא יאבד גובה אך לא יותר מידי אחרת הטיסן יתחיל לטפס.

כעת המתן בסבלנות תוך כדי שהטיסן מבצע פנייה תוך שאתה שם לב שזוית הכנפיים תהיה שלושים מעלות ושהטיסן טס ישר כלומר לא צובר גובה ולא מאבד גובה.

כשהטיסן השלים פניית פרסה כלומר אתה רואה את הטיסן בא אליך התחל ליישר את הכנפיים של המטוס אחרת הוא יחוג במעגלים בשמיים.

כאן נכנסת הבעייה העיקרית בהטסת טיסנים. בעוד שהטסת טיסן ממך והלאה פשוטה מאוד כי סטיק ימינה מפנה את הטיסן ימינה וסטיק  שמאלה מטה את הטיסן שמאלה הרי שכשהטיסן בא אליך אתה צריך להתרגל לרעיון שאם אתה רואה שהטיסן פונה ימינה עליך להטות את הסטיק ימינה כי בעצם הוא לא פונה ימינה אלה שמלאה (מנקודת מבט של הגמד שיושב בתך תא הטייס של הטיסן ומטיס אותו)

ובכן הטיסן כעת נמצא עם הפנים אליך וכנפיו מוטות שלושים מעלות שמאלה (מנקודת מבטך זה נראה כאילו ימינה כי הוא בא מולך)

ובכן כאמור עליך ליישר את הכנפיים על ידיי הטיית המאזנות ימינה עד אשר הכנפיים מתיישרות ושמור על הגובה של הטיסן פן יטפס או ישקע.

המתן עד שהטיסן יחלוף על פניך ובצע פניית 180 מעלות ימינה בדיוק כפי שהסברתי על פנייה שמאלה רק ההיפך.

 

אחרי שפנית חזרה הגיע הזמן להיערך לנחיתה

 

שיעור רביעי – נחיתה.

אוקי אם הגעת עד הלום אתה כמעט טייס מקצועי וכל מה שנותר לך זה להנחית את הטיסן בשלום.

לכן בזמן שאתה קורא הסבר זה בוודאי הטיסן שלך כבר חלף על פניך ומתחיל להתרחק אל האופק.

במציאות הטיסן צריך להמריא ולנחות כשפניו אל הרוח אך בסימולטור המזג אויר בדרך כלל טוב ואין זה משנה מהיכן נוחתים.

ובכן, תן לטיסן לחלוף על פניך ויתרחק מעט אל האופק על מנת שכשתפנה חזרה לפניית פרסה אל המסלול יהיה לך מספיק זמן להתיישר לנחיתה.

ובכן, אני מעריך שהטיסן כבר מספיק רחוק (אני מקווה שלא יותר מידי, אחרת תאבד אותו באופק) התחל לבצע פניית פרסה ימינה תוך הקטנת מהירות הטיסןעל ידי הורדת הסטיק של הגז במעט. עם הפחתת המהירות הטיסן יאבד מהירות ויתחיל לאבד גובה במהירות . השתמש בהגה הגובה על מנת לבקר על קצב הנמכת הטיסן.

תנסה לכוון כך שהטיסן ישלים את פניית הפרסה כשפניו מישירות אל מסלול הנחיתה. (במידה ותהיה גבוה מידי לא תראה את המסלול לכן ראוי שתטוס נמוך מספיק עד שתראה את המסלול) במידה ולא הצלחת להתיישר בדיוק מול המסלול בצע ביטול נחיתה ועשה הקפה נוספת.

בפעם שתצליח להתיישר מול  המסלול התקרב אל המסלול תוך הנמכה והורדת הסטיק של הגז למינימום.

תן לטיסן לגלוש את המסלול תוך שאתה שומר על כנפיים מאוזנות ובעזרת הסטיק של הגה הגובה אתה מבקר את קצב השקיעה.

אם הטיסן ישקע מהר מידי הוא יתקע באדמה ויתרסק, אבל אם תמשוך חזק מידי את הגה הגובה הטיסן ירים אף כלי מעלה ויאבד את כל המהירות שלו טרם נגע בקרקע והתוצאה תהיה נפילה פתאומית וריסוק.

אם בשלב זה הטיסן נמצא רחוק תן מעט גז ושמור גובה כדי שיתקרב ושוב הורד את הגז. אם השתבשה לך הנחיתה, תן מלא הגז ובצע ביטול נחיתה על ידי המשך טיסה וצבירת גובה כמו בהמראה ובצע עקיפה.

נסה שוב ושוב עד שתלמד את המידה שעליך להתרחק כדי לפנות במקום הנכון ובקצב הנכון עד שתגיע לנחיתה מדויקת באמצע המסלול.

 

בשלב זה מן הראוי שהיינו פוצחים בשיר "הבאנו שלום עליכם" כמו שכולנו שרים כשאנו חוזרים מחול אבל יש לי יסוד סביר להניח שהטיסן התרסק לך הרבה פעמים אז לוותר על השירה ונמשיך להתאמן עד שנצליח להמריא לבצע הקפה ונחיתה מושלמת.

 

ובכן אם הגעת עד הלום אתה כבר טייס מדופלם ומומחה להטסת טיסנים באמצעות סימולטור – הרשה לי להזכיר לך כי הדרך להטסת טיסנים אמיתיים עדיין ארוכה ועצתי לך שאל תנסה בשום פנים באופן להטיס טיסן אמיתי ללא הדרכה כי אתה עלול לסכן חיי אדם ורכוש.

 

אחרי שתסיים את שלב האימונים הנ"ל הגיע הזמן למעט אווירובטיקה.

 

שיעור חמישי – הלולאה

את החלום הנשגב שלך להטיס טיסנים כבר מימשת והיגע הזמן לעלות כיתה ולהתעלל בנוסעי הטיסן ולשם כך מה יכול להיות יותר טוב מאשר לבצע לולאה עם הטיסן.

בצע המראה כפי שלמדת ובסיומה בצע פניית פרסה של 180 מעלות. אם ביצעת זאת נכון אזי הטיסן טס במקביל למסלול.

כשהטיסן יגיע פחות או יותר מולך דחוף את הסטיק של הגז מלוא הדרך קדימה (כדי לצבור מהירות לקראת התמרון הזה)

וודא שהכנפיים יהיו ישרות ואופקיות כלפי הקרקע (אחרת התרגיל לא יצלח) וכעת משוך את הגה הגובה במידה משמעותית ותראה איך שהטיסן מתחיל לעלות כלפי מעלה ומבצע את תרגיל הלולאה . המשך לאחוז את הגה הגובה ותראה איך הטיסן מתהפך על גבו.

מייד ששמת לב שהטיסן כבר בשיא הגובה והוא הפוך על גבו הורד לגמרי את הסטיק של הגז ותן לטיסן לצלול כלפי האדמה (תוך שהינך ממשיך למשוך את הגה הגובה עד אשר הוא שוב מתיישר לטיסה ישרה ושחרר מייד אך בהדרגה את הגה הגובה והוסף שוב גז לפי הצורך.

אם לא הקפדת להכנס לתרגיל עם כנפיים ישרות או שלא הקפדת שהם יהיו ישרות במהלך הלולאה סביר להניח שהתרגיל יכשל לכן להבא נסה לשמור על הכנפיים ישרות לאורך כל התרגיל.

 

ובכן, יש סבירות גבוהה שהנוסעים בטיסה הזו כבר הפכו את קיבתם והיגע הזמן לגרום להם לאבד את ההכרה ולשם כך נעבור לתרגיל הגלגול.

 

שיעור שישי – הגלגול

בצע המראה כפי שלמדת ובסיומה בצע פניית פרסה של 180 מעלות. אם ביצעת זאת נכון אזי הטיסן טס במקביל למסלול.

כשהטיסן יגיע פחות או יותר מולך דחוף את הסטיק של הגז מלוא הדרך קדימה (כדי לצבור מהירות לקראת התמרון הזה)

וודא שהכנפיים יהיו ישרות ואופקיות כלפי הקרקע (אחרת התרגיל לא יצלח) וכעת הטה את הסטיק של המאזנות מקסימום ימינה ותראה איך שהטיסן מבצע גלגול. המתן עד שהטיסן יסיים גלגול שלם ויחזור לטיסה ישרה ושחרר מייד את הסטיק למצבו הניטרלי.

בהנחה שאתה לא אלוף באוירובטיקה אני  מניח שהטיסן איבד הרבה גובה לכן משוך בעדינות את הגה הגובה וישר את טיסן לטיסה ישרה.

 

טוב, בטוח שיש עוד כמה נוסעים שטרם איבדו את הכרתם אז למה שלא נזרוק את כולם מן הכסא, אמרנו להם שיחגרו עצמם לא כן?

אם כך פשוט כל שעלינו לעשות זה לעבור לטיסה הפוכה ולחסל את הנוסעים עד האחרון שבהם.

 

שיעור אחרון – טיסה הפוכה.

בצע המראה כפי שלמדת ובסיומה בצע פניית פרסה של 180 מעלות. אם ביצעת זאת נכון אזי הטיסן טס במקביל למסלול.

כשהטיסן יגיע פחות או יותר מולך דחוף את הסטיק של הגז מלוא הדרך קדימה (כדי לצבור מהירות לקראת התמרון הזה)

וודא שהכנפיים יהיו ישרות ואופקיות כלפי הקרקע (אחרת התרגיל לא יצלח) וכעת הטה את הסטיק של המאזנות כמו בתרגיל הגלגול אבל שחרר את הסטיק בדיוק ברגע שהטיסן יהיה הפוך על גבו.

כעת, על מנת שהטיסן לא יצלול כלפי האדמה, עליך לדחוף את הסטיק של הגה הגובה על מנת לשמור על טיסה הפוכה אך ישרה.

המשך להשתמש כרגיל בסטיק של המאזנות כדי לשמור על הכנפיים ישרות.

שים לב שטיסה הפוכה דומה לטיסה ישרה מבחינת המאזנות אך הפוכה מבחינת הגה הגובה.

הערה: רצוי לבצע תרגיל זה בגובה כי יש סבירות מאוד גבוה שתתבלבל ותמשוך את הסטיק  ותצלול כלפי מטה

כשאתה חש שסיימת לחסל את כל הנוסעים הטה שוב את הסטיק של המאזנות שמאלה או ימינה ועבור שוב לטיסה ישרה.

 

ברכותי – זה עתה סיימת קורס הטסת טיסנים ואתה מוזמן לרכוש טיסן אמיתי ולהיפגש הריגושים החדשים  שמציע לך העולם האמיתי.

 

 

קורס ב' – הטסת מסוקים

 

שיעור ראשון – הכרת השלט.

פעולת המסוק מורכבת לעין ערוך מאשר פעולת הטיסן, אולם בזכות השימוש בשלט ממוחשב וציוד עזר, הטסת מסוק הופכת לקלה כפי שלא הייתה מעולם. מסוק, בשונה מטיסן, ממריא אנכית ומסוגל לרחף במקום. הוא נבדל מן הטיסן גם בכך שהוא יכול גם לטוס אחורה והצידה.

על המראת המסוק והיכולת שלו לשהות באוויר אחראי הרוטור הראשי  אשר מסתובב במהירות קבועה של כ1500 סיבובים לדקה ומה שגורם לעילוי זה שינוי זווית הלהבים שנשלטת על ידי המטיס. מכיוון שאין מה שייקבע את המסוק באוויר, יש לו נטייה להסתובב על צירו כנגד כיוון הסיבוב של הרוטור. על מנת לבטל תופעה זו התקינו בזנב המסוק, רוטור קטן הפועל גם הוא במהירות קבוע ומה שקובע את עוצמת ההתנגדות שלו לתנועת הסבסוב זה זווית השיפוע המשתנית על פי הצורך.

הסטיק האחראי על ההמראה של המסוק זה הסטיק השמאלי שמבצע בו זמנית שלוש פעולות: מוסיף כח למנוע (גז) מעלה את זוית השיפוע של הלהבים הראשיות ומעלה במעט את זווית השיפוע של רוטור הזנב במידה המספקת לייצוב המסוק שלא יסתובב על צירו כתוצאה מן הכח המתגבר. במסוקים החדישים של היום יש רכיב הנקרא ג'ירו שמבצע את הבקרה על הזנב באופן אוטומטי כך שאין צורך לעמול קשה בשמירה על ייצובו.

ובכן לצורך הפשטות: הסטיק השמאלי – סטיק "הקולקטיב" (אחראי על הוספת גז לצורך סיבוב הלהבים הראשיות ועל השיפוע שלהם)

הערה: למה קולקטיב? ובכן באנגלית collective pitch  זה המונח שמשתמשים לתאר את הוספת הזווית ללהבים ובקיצור Collective.

כשהסטיק מוסט כלפי מטה, המנוע עובד בפעולת סרק והמצמד מנותק מן הלהבים.

עם העלאה הדרגתית של הסטיק עולה המהירות של סיבובי המנוע והמצמד מחבר את הלהבים שמתחילים להסתובב ולצבור מהירות.

עם צבירת מהירות מספקת (כ1500 סיבובים לדקה) וצבירת זווית להבים של כ5 מעלות המסוק ימצא באוויר בגובה העיניים ומרחף

דחיפה של הסטיק כלפי מעלה תגרום למסוק להוסיף זווית להבים ולנסוק אל על.

הערה: מסוק שמכוון היטב ירחף במקום בזמן שהסטיק נמצא בדיוק באמצע.

הסטיק של רוטור הזנב – זה הסטיק השמאלי כאשר תנועה של הסטיק ימינה או שמאלה תטה את אף המסוק ימינה או שמאלה בהתאמה.

הסטיק הימיני אחראי על הטיית המסוק קדימה אחורה ושמאלה וימינה.

 

שיעור שני – המראה למצב ריחוף.

לפני שאתה מתחיל בשיעור הריחוף, חשוב לציין שמהרגע שתתנתק מן הקרקע המסוק יתחיל להתנדנד לכל הכיוונים וכיוון האף ישתנה עם כל תנודה קלה של רוח ועם כל נגיעה קלה בסטיק של הגז ואפילו פעולה לא יציבה של המנוע תגרום למסוק להטות את אפו שמאלה או ימינה  באופן בלתי רצוני.

לכן החל מן הרגע הראשון עליך לשלוט בכל ארבעת ערוצי הפעולה של המסוק.

אחרי שהתנתקת מן הקרקע אתה יכול בקלות לרסק את המסוק. סיבת הריסוק הנפוצה ביותר נקראת Boom Strike שפרושה נחיתה של הלהבים הראשיות על המוט של הזנב שתגרור אחרי שבירת המוט, הלהבים ועיקום הצירים שבראש הרוטור.

תופעה זו נובעת מנחיתה קשה או מנגיעה של רוטור הזנב בקרקע בזמן הנחיתה.

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב המסוקאים המתחילים שהם נבהלים מן העובדה שהמסוק עלה לאוויר ומורידים את הסטיק של הקולקטיב במכה אחת למינימום ובכך פשוט שותלים את המסוק בקרקע ובום טראח.

לכן ההמראה הראשונה צריכה להיעשות בעדינות ובמשנה זהירות.

ובכן נעבור להמראה: העמד את המסוק מולך כשאפו פונה קדימה והזנב מופנה אליך.

במידה והאף מופנה אליך הוסף מעט קולקטיב (אך הזהר שהוא לא ימריא) והסט את הסטיק של הזנב לאחד הצדדים ותראה שהמסוק מסתובב על צירו בעודו על הקרקע.

כעת דחוף מעט ולאט מאוד את הסטיק של הקולקטיב עד אשר המסוק כמעט ורוצה להתנתק מן הקרקע. כבר בשלב זה תרגיש בנטיית המסוק להיסחף לכיוונים השונים (בהתאם למצב הרוח ודיוק הכיוונים של המסוק) השתמש בכל הסטיקים על מנת לנסות לעצור את נטייתו להיסחף ולהסתובב על צירו.

המשך לדחוף את הסטיק של הקולקטיב עוד מעט ותן למסוק להמריא כעשר סנטימטר מעל פני הקרקע.

עם התנתקות מן הקרקע המסוק יתחיל להיסחף לכיוונים שונים, המשך להשתמש בכל הסטיקים על מנת שהוא יישאר בדיוק מעל המקום שממנו הוא המריא. בתור מסוקאי מתחיל סביר להניח שלא תצליח לשמור על מיקומו זה ולכן ברגע שהוא מתחיל להיסחף ממקום זה, הורד לאט ובעדינות את הסטיק של הקולקטיב תוך שאתה עדיין ממשיך לנסות לשמור את המסוק אופקי לקרקע על מנת שהוא ינחת על המגלשיים שלו ולא על הזנב וכדי שלא יפגעו הלהבים בקרקע.

החזר את המסוק למקומו, על ידי אתחול התוכנה (מקש I או מקש רווח, תלוי בתוכנה שלך) וחזור על פעולה זו.

חשוב לציין שעל מנת שתוכל לרחף כראוי תצטרך להתאמן שעות רבות על פעולה זו שנראית לכאורה פשוטה אך קשה במיוחד למסוקאי המתחיל ואפילו למסוקאי המתקדם. אל תמשיך בשיעורים הבאים עד אשר תסיים שיעור זה מכיוון שאחרת תפגע היכולת שלך להתקדם ולהיות מסוקאי מיומן. ריחוף מדויק (כלומר לרחף מעל נקודה מסוימת על פני הקרקע ובגובה אחיד למשך זמן) זה יסוד היסודות של הטסת מסוקים.

 

שיעור שלישי – נחיתה

עקרון חשוב שעל כל מסוקאי מתחיל להקפיד הוא שלפני הנחיתה חובה להתייצב לריחוף מעל הנקודה שבא רוצים לנחות.

לאחר שהמסוק מרחף באופן יציב התחל להוריד את הסטיק של הגז מעט תוך כדי שאתה מקפיד על שימוש בכל ההגאים כדי לשמור את המסוק מרחף אופקית כשהאף מופנה קדימה. עם הורדת הסטיק של הגז סביר להניח שהמסוק יתחיל לשקוע בקצב מהיר יותר ממה שתכננת לכן הוסף מעט גז שוב כדי לבלום את השקיע המהירה ושוב הורד את הסטיק במידה הדרושה לצורך שקיעה.

הקפד שבזמן הנגיעה בקרקע המגלשיים יהיו אופקיים לקרקע ושיגעו בו זמנית בקרקע, אחרת אתה עשוי לפגוע בלהבים או בזנב.

 

שיעור שלישי – ריחוף ממבט צד.

כשיגיע הזמן להטיס את המסוק בשמיים אתה תצטרך לשלוט עליו כשהוא נמצא בכל מיני זוויות ביחד אליך. דבר זה מבלבל מאוד ולכן יש להתאמן על כך בהדרגה החל בריחוף כשהמסוק מופנה הצידה, כל פעם לכיוון אחר.

לכן, הרם את המסוק למצב ריחוף כפי שלמדתי בשיעור שני וכעת כשאתה מרחף והמסוק יציב, הסט את הסטיק של הזנב עד שהאף של המסוק יסתובב על צירו בכ30 מעלות והחזר שוב את האף קדימה. חזור על פעולה זו לכיוון השני.

המשך להתאמן עד שתרגיש בטוח בעצמך שאתה שולט בפעולה זו המשך להסיט את אף המסוק עד אשר תוכל להסיטו 90 מעלות לכל כיוון ולרחף במצב זה.  התאמן על ריחוף במצב זה, פעם אחת כשהוא מופנה 90 מעלות ימינה ופעם 90 מעלות שמאלה.

בהמשך נסה גם להתאמן על המראה ונחיתה כשהמסוק מפנה את האף הצידה.

שיעור רביעי – הטסת המסוק קדימה ואחורה.

יצב את המסוק עם האף קדימה, הרם את המסוק למצב ריחוף וייצב אותו, כעת תן דחיפה קלה ביותר לסטיק הימני ושים לב שהמסוק יתחיל להתקדם קדימה.

דביר להניח שהמסוק יאבד כעת מעת גובה ולכן הוסף מעט קולקטיב (דחוף קלות את הסטיק השמאלי)

ברגע שהמסוק התקדם המשך לשמור על אף קדימה ועל להבים מאוזנות. התקדם הכי לאט שאתה יכול כ3 מטר קדימה ועצור לריחוף.

כעת משוך מעט את הסטיק הימיני כדי להטיס את המסוק אחורה כמטר אחד ועצור. נסה לשמור כל הזמן על האף קדימה, על גובה אחיד ומסוק מאוזן כלפי הקרקע. המשך להתאמן על הסעות קדימה ואחורה כשאתה מגדיל את מרחק ההטסה בכל פעם עד כדי התרחקות של כ15 מטר ממך וחזרה בהטסה אחורה. כשאתה מטיס אחורה בלום את התקדמות המסוק מבעוד מועד אחרת המסוק עשוי להתנגש בך.

 

שיעור חמישי – הטסת המסוק לצדדים.

יצב את המסוק עם האף קדימה, הרם את המסוק למצב ריחוף יציב, הסט את אף המטוס 90 מעלות ימינה והמשך בהסעה קדימה ואחורה בדיוק כמו בשיעור הרביעי. כשהמסוק חוזר אחורה, החזר את האף קדימה, ייצב את הריחוף ובצע נחיתה.

כעת חזור על פעולה זו בהסעה שמאלה.

בהמשך, כשאתה מרגיש מספיק מיומן בהסעה לצדדים, שלב את שני השלבים – הרם את המסוק, הטס אותו לצד ימין למרחק של כ5 מטר ועצור לריחוף, סובב את אף המסוק שמאלה מאה ושמונים מעלות והטס אותו חזרה אילך ותן לו לחלוף על פניך עד שיתרחק לשמאלך כ5 מטר, בצע פניית 180 מעלות ימינה והטס אותו קדימה שוב עד שיחלוף על פניך ושוב חזור כשאתה מפנה את האף כלפי חוץ.

חזור למרכז המסלול, כוון את האף קדימה, ייצב את המסוק לריחוף ונחת בעדינות.

 המשך להתאמן על תרגיל זה והתרגילים הקודמים שעות רבות לפני שתעבור לשלב הבא.

 

שיעור שישי, המראה לגובה רב.

שלב א'

לאחר שהתאמנת שעות רבות על השיעורים הקודמים אתה מוכן לעבור לשלב הבא שיכין אותך להטסות במרחב.

הרם את המסוק לריחוף בגובה העיניים ולאחר שהתייצבת, המשך והרם את המסוק לגובה של כ3 מטרים וייצב אותו בריחוף.

לאחר מכן הורד אותו בעדינות לגובה העיניים ולאחר שהוא התייצב, הנחת בעדינות את המסוק.

המשך בתרגול זה כאשר בכל פעם אתה מעלה את המסוק גבוה יותר ויותר עד אשר תוכל לרחף בנוחות בגובה של כ10 מטרים.

שלב ב'

לאחר שאתה מרגיש בטוח להמריא את המסוק לגובה של כ10 מטרים (הערכה בלבד, גם 7 מטר או 15 מטר זה בסדר) עבור לשלב הבא וזה המראה לגובה של כ10 מטר תוך התקדמות קדימה, למעשה הרעיון הוא להמריא קדימה בנסיקה בשיפוע של כ30 עד 45 מעלות.

בתחילה בצע זאת באיטיות וכשתגיע לגובה הרצוי עצור לריחוף, התייצב וחזור באותו האופן אך בהטסה אחורה.

בהמשך בצע זאת מהר יותר תוך דחיפת הסטיק של הקולקטיב יותר מהר עד שתוכל להמריא במלא כח המנוע ולהגיע מהר לנקודת השיא, לעצור, לחרף ולחזור לאט בחזרה בטיסה איטית אחורה.

 

 

 

 

 

בזאת סיימנו את הקורס הבסיסי.

ומה הלאה?

גלוש באינטרנט באתרי הטיסנאות השונים בארץ ובעולם, קרא מאמרים ובקר בפורומים השונים.

ושוב, אל תשכח... טיסן זה כלי מסוכן מאוד הוא יכול להרוג ולכן לשטח ההטסה יוצאים רק עם מדריך מקצועי.

 

בברכה

אבי ורטהיימר