להתחיל עם טיסנים כמו גדול.
או להטיס טריינר מבלי להתפדח.

סקירה על טיסן F14 Tamecat של חברת The World Models.
מאת אבי ורטהיימר – יולי 2010

אוירון חולף בשמיים ברעש טרטור מונוטוני. אנשים חולפים ברחוב. רובם ממשיכים בדרכם מבלי משים לב, או אולי מוטרדים מן הרעש המעצבן. אבל אדם אחד נעמד ומרים את הראש לשמיים, תר אחרי האוירון ובוהה בו עד שהוא נעלם באופק וממשיך לדרכו וזאת, עד הפעם הבאה שישמע את אותו צליל שמעיר בו את אהבתו המסתורית לתעופה.

הוא נוסע בדרך ומעליו חולף מטוס נוסעים. כדרך אינסטינקט, הוא מרים את הראש, בתקווה לזכות במבט חטוף. הוא חולף על כביש 1, בדרך לירושלים, ומטוס מגיע לנחיתה. הוא מחלק את זמנו בן לשרוד בנתיב הנסיעה לבין הסיכוי לראות את המטוס משלים את הנחיתה.

יום אחד, הוא חולף על פני חנות טיסנים, או נתקל באתר אינטרנט על טיסנים ואולי הוא בר מזל ובאחד טיולי השבת הוא נתקל במנחת טיסנים שוקק וכולו נפעם.

כן, אפשר לומר בוודאות, האדם נושא את נגיף התעופה ובהחלט עשוייה להתפרץ אצלו מחלת הטיסנאות. אם תשאל כל טיסנאי בר דעת הוא יעיד בפניך שמדובר במחלה, אך להבדיל מאחרות, זו אחת שנהנים ממנה.


The world Models- F14 Tamecat
טיסן חצי סקייל למתחילים

משחר נעורי הייתה לי חיבה בלתי מוסברת לתעופה, אבל החלום היה רחוק. יום אחד, נחשפתי לעולם הטיסנאות וכשנבטה במוחי המחשבה על קניית טיסן, דמיינתי טיסן בדמות מטוס קרב. נכנסתי לחנות וראיתי על המדפים כל מיני טיסנים מדהימים, אלא שהאכזבה לא איחרה לבוא. בחנות הטיסנים התברר לי כי כדי להתחיל עם עולם הטיסנאות, אני "חייב" לקנות קודם טיסן למתחילים, שהיה בעיניי בעל צורה משעממת ביותר, משהו כמו עגלה מעופפת, שלא דומה לשום מטוס אמיתי, הלוא הוא טיסן הטריינר הקלאסי. מאוכזב אך בליית ברירה קניתי טיסן מכוער ויצאתי לדרך, בתקווה שיום אחד אוכל להטיס טיסן בעל מראה קרבי כמו שאני אוהב.

כדי לממש את החלום, למדתי להטיס, התאמנתי והתאמנתי ותוך כדי כך קניתי קיט לבנייה עצמית של טיסן דמוי המטוס F14, ובמשך כשנה וחצי שקדתי על בנייתו, עד שזכיתי לתענוג הנכסף, להטיס טיסן דמוי מטוס קרב, מהדגם האהוב עלי. ואכן הסתבר, שטיסן הF14 שלי בהחלט לא מתאים לטיסנאי מתחיל.

בזמן אחר ובמקום אחר, תכנן אדם בשם Jeff Troy, קיט של טיסן דמוי F14 בעל תכונות טיסה המתאימות לטיסנאי המתחיל והוא בא לענות על הצורך בטיסן למתחילים שיראה מרשים כמו מטוס קרב, אלא שהקיט היה יחסית מורכב ומסובך לבנייה ולא כל טיסנאי מתחיל היה מסוגל להתמודד עם הבנייה.

The World Models, שהיא חברה לייצור טיסנים מהונג קונג, קיבלה על עצמה את האתגר ותכננה מחדש את הטיסן של Jeff והחלה לייצר אותו בגרסת ARF.

הצורה של הטיסן מבוססת על מטוס קרב אמריקאי בשם F14 Tomcat. אשר שירת בעבר בנושאות מטוסים של הNAVY. היום, למבוכתנו, חיל האוויר היחיד שעדיין מפעיל מטוסים אלו הינו חיל האוויר האיראני, זכר לימי הרומן של המדינה עם עולם המערבי.

הטיסן נושא את השם Tamecat ולא Tomcat. כל שאוכל לומר בנושא שאני מעריך שהסיבות קשורות אולי להיסטוריה של זכויות יוצרים או משהו כזה. בכל מקרה בשני המקרים מדובר בשם שהמשמעות שלו היא סוג של חתול.

למי מיועד הטיסן?

בהגדרה של היצרן וגם לדעתי האישית, הטיסן מיועד לטיסנאי המתחיל. הוא טיסן בעל כנף עליונה, כני נסע גמישים היוצאים מבסיס הגוף, פרופיל כנף שטוח ושטח כנף נדיב ביותר. מהירות ההזדקרות שלו נמוכה מאוד ואופי ההזדקרות שלו מאוד מתון.

אבל בנוסף לטיסנאים מתחילים, ישנם רבים מבין הטיסנאים הוותיקים שנהנים להטיס טיסן סולידי אבל "מתביישים", שוב, לקנות טריינר. מה יגידו החברה?

ובכן, לא עוד. הטיסן הזה לא נראה כמו טריינר והוא בהחלט בעל לוק מרשים שמסובב ראשים וגורם להתגודדות סביבו במנחת הטיסנים. עם טיסן כזה, אף אחד לא ילעג לך. במקרה הטוב יתמלא בקנאה.

הגם שהטיסן בעל מראה מתקדם, יש לו מספר תכונות חבויות במבנהו הייחודי שאף מוסיף לו נקודות יתרון על פני טיסני מתחילים אחרים.

מטוסים בעלי הגה כיוון כפול מאופיינים בשטח הגה כיוון קטן יותר משל מטוס בעל הגה כיוון יחיד. משמעות הדבר היא שהוא מושפע מעט פחות מרוחות צד והמראה ונחיתה ברוחות אלו מעט יותר קלה.

תכונה ייחודית נוספת של טיסן זה היא בזכות הדמיון המבני שלו למטוס הF14 האמיתי. לF14 האמיתי, שני מנועים רבי עוצמה המותקנים במטוס, זה לצד זה בבטן המטוס. כתוצאה מכך, גוף המטוס רחב יותר וכך גם בטיסן. רוחב הגוף של הטיסן הוא יותר מכפול מזה של טיסן מתחילים קלאסי.

בעוד שהחלק האחורי של טיסן מתחילים פשוט, צר עד כדי סנטימר, הרי שבTamecat רוחב הגוף הוא כ15 סנטימטר משורש הכנף ועד לזנב. מבנה ייחודי זה תורם גם לתכונת העילוי ויחד עם גורמים נוספים גורם לכך שהטיסן יהיה בעל תכונת הזדקרות מאוד נוחה.

מאפיין יחודי נוסף לטיסן זה הינו מיקום כני הנסע. הכן נסע הראשי נמצא בחלק האחורי של הכנף ולא בסמוך למרכז הכובד, כמו בטיסנים קלאסיים. כן הנסע הקדמי, נמצא הרחק אחורה מהמנוע. עובדה זו גורמת למראה ייחודי ונאה במהלך ההסעה על המסלול ובעיקר בזמן פניות שמאלה וימינה על הקרקע. אם יורשה לי בנימה אישית, זה מזכיר במשהו הליכה של טווס גאה.

בנוסף לכך, מיקום כני הנסע גורם לכך שהטיסן יצמד לקרקע בצורה טובה יותר ובכך ריצת ההמראה תהייה ישרה יותר ומרשימה וכך גם ריצת ההאטה שלאחר הנחיתה.

אחד המאפיינים הבולטים של הטיסן היא הגישה לנחיתה. בזכות המבנה האווירודינמי הייחודי שלו, ניתן להביא אותו לנחיתה עם אף מאוד גבוה מבלי להזדקר, ממש כמו המטוס האמיתי. תכונה שלטעמי מספקת את החוויה היפה והנעימה ביותר בטיסנאות וזו הנחיתה האלגנטית.

ואם יורשה לי לשתף אתכם בחוויית ההטסה שלי - כיבוי מנוע בפנייה לבסיס, גלישה מתונה עם כנפיים רחבות ויציבות, הרמת אף לקראת המסלול, המשך גלישה תוך הרמת אף, נגיעה רכה עם הגלגלים האחוריים, משיכה מתונה של הסטיק עד כלות מלא הפוטנצייאל ושקיעה עדינה של גלגל האף והמשך ריצה ישרה על ציר מסלול. כך מרגישה חווית הנחיתה בTamecat.

 

ובונוס נוסף. אחת התלונות העיקריות של טיסנאי מתחיל ואולי גם הוותיק, זה הלכלוך שהאגזוז משאיר על הטיסן. הכוונה היא לשמן שלא נשרף ונמרח על הגוף והכנפיים בנדיבות רבה ביותר. ובכן, בטיסן זה, בזכות העובדה שהמנוע מותקן באלכסון, האגזוז מופנה כלפי מטה וכתוצאה מכך, הלכלוך המצטבר על הטיסן הוא מועט ביותר בהשוואה לטיסני מתחילים קלאסיים. תוספת של ברך סיליקון לאגזוז שיותקן ב45 כלפי מטה, ישפר אף יותר את המצב.

עם הניתוק האלגנטי שלאחר ריצת ההמראה, טיפוס עדין ומתון ופנייה לצלע הצולבת, מתגלת הפתעה חדשה, המנוע OS46AX הוא בעל כח עודף לטיסן זה. הוא מטפס בקצב קטלני כאילו שהיה מורכב עליו מנוע רב עוצמה.

לאחר התיישרות בצלע עם הרוח, מסתבר לי שכדי להטיס באופן שמקובל להטיס טיסן מתחילים, די בפתיחה של רבע מן המצערת בלבד., אני מניח שזה בזכות השילוב של טיסן קל בהרבה ממה שהוא נראה ומשטח כנף גדול בכ15 אחוז יותר מטיסן מתחילים רגיל.

 

שלב הטיפוס האנכי דומיננטי וחזק וחתך הטיסן הנגלה לעיין, יחודי ושונה ממה שאנו רגילים לראות בשמי המנחת.

יסכימו איתי, בעיקר טיסנאים צעירים, שהיום בעידן של הסימולטורים, התחלת התחביב עם טיסן בעל דיהדרל נדיב, מהווה גורם מפריע לקצב ההתקדמות ולהנאה מן ההטסה וגם כאן, טיסן זה שונה מאלו של מקבילו הקלסי. ומכיוון שכך, השליטה בשלבי הנחיתה קלים בהרבה מאשר בטיסן בעל דיהדרל משמעותי ומכיוון שכך, גם הנטייה שלו להתהפך ברוחות צד פחותה מזו של טיסני המתחילים הקלאסיים.

בזכות הדיהדרל הצנוע, הגלגולים של הטיסן דומיננטים אף הם ומשווים לטיסן תכונות של טיסן אווירובטי בסיסי. למעשה, טיסנאי מיומן יוכל לעשות גלגול איטי ברמת איכות סבירה בהחלט.

למרבה ההפתעה, למרות שהטיסן הינו בעל פרופיל כנף שטוח, גם הטיסות ההפוכות קלות ויציבות ביותר. אני מניח שהדיהדרל הקטן תורם ליכולת זו.

אפילו הנסיון להטיס על הצד הפתיע לטובה, אולי בזכות הגה הכיוון הכפול והחתך של הגוף.

בחיפוש בyoutube נדהמתי לגלות עד כמה הטיסן נהייה פופולרי בעולם ועד כמה הוא רב תכליתי.

בסרטון אחד מודגמת הטסה של הטיסן עם מנוע OS55AX ואפילו של מנוע OS91FX (כן, לא טעות!)

סרטון אחר שהדהים אותי זה שהותקן עליו מנוע pulse-Jet.

כנסו לאתר של חברת the World Models ובדף של הטיסנים חפשו את הTamecat ותמצאו שם קישורים לסקירות שבוצעו עליו בשפה האנגלית ולסרטונים בyoutube.

אם להשוותו לטיסן למתחילים פשוט, הרי שטיסן זה מושקע בסדרי גודל יותר מאשר טיסן מתחילים. לטיסן זה יש קאול מפיברגלס, עם הקיט מגיע ספינר בצבע אפור תואם לצבע הטיסן, חופה ארוכה ומעוצבת מפיברגלס וחופה שקופה ובתוכה יושבים אחר כבוד שני טייסים בעלי מוטציה של תווי פנים סיניים עם שפם בגרסה טורקית (לא כל כך פופולרי היום נכון?)

המיליטנטים שבכם יוכלו להנות גם מפצצת דמה שמגיע עם הטיסן ונתינת להרכבה בגחון הטיסן שכולל הכנה למנגנון להשלכת הפצצה.



בתוך כל זאת, הדבר שהפתיע אותי יותר מכל זה מחירו הנמוך בהשוואה לטיסני חצי סקייל מסוגו. כך שלמעשה באופן שאינו הגיוני בעיניי, מחירו דומה כמעט למחיר של טיסן בסיסי למתחילים.

קצת נתונים יבשים:

רוחב כנפיים: 175 ס"מ

אורך: 125 ס"מ

שטח כנפיים: 831  אינטש רבוע

משקל: 5.4 ליברות

מנוע מומלץ:OS46AX, עם מדחף 11X6 בתור התחלה.

שלט: ניתן להשתמש ב4 ערוצים פשוט, אך לטעמי, עדיף דיגיטלי.

מנועי סרוו: יש צורך ב5 מנועים (אחד לכל מאזנת, הגה גובה, הגה כיוון (סרוו אחד לשנייהם) וגז)

 

אז אמרנו ARF. האמנם?

גם כאן חיכתה לי הפתעה נעימה. הוראות ברורות, בנייה מאוד מדוייקת וקלה להרכבה. צריך להיות "גאון" כדי לא להצליח לבנות את הטיסן באופן מדוייק.

וכמה זמן לוקח להשלים את ההרכבה?

זה כמובן תלוי במי שמרכיב, אבל אני כבר יכול לומר שהבנייה יחסים מאוד מהירה, אבל את ההתאמה של הקאול למנוע יקח לך זמן כמו שלקח לך זמן לבנות את כל הטיסן, זאת כמובן בתנאי שאתה רוצה שהוא יצא יפה. על מנת שלא תעשה טעות בחיתוך הפתחים לקאול, החברה  מספקת תבנית קאול שקופה שאותה אתה חותך ומחורר ורק לאחר שסיימת, תוכל להשתמש בתבנית בכדי לסמן על הקאול המקורי על מנת לקבל תוצאה מקצועית.

בתמונה – תבנית קאול שקופה

בחיתוך הקאול תקח בחשבון שאתה צריך לפתוח פתח לראש המנוע, לכניסת האוויר של הקרבורטור, חור לגישה לכיוון הסיכה הנגדית, פתח לגישה לברז הדלק הראשי וגם תצטרך להאריך אותו באמצעות וו מכופף או משהו דומה. תצטרך לפתוח פתח גישה לברגים להרכבת האגזוז. פתח נוסף תצטרך עבור צינור התדלוק ותצטרך לחתוך שטח גם כדי שניתן יהיה להרכיב את צינורת הדיחוס של האגזוז. לאחר כל החיתוכים, תצטרך לוודא ששום חלק מן המנוע לא נוגע בקאול שאם לא כך, הרעידות יגרמו לסדיקתו ולברגים שמחזיקים אותו לגוף להתפרק.

 

ומה בדבר מערכת הרדיו והסרוויים?

שני הגאי הכיוון מופעלים עלי ידי סרוו יחיד וכך גם הגה הגובה. לעומת זאת, לכל מאזנת יש סרוו נפרד, דבר שמאפשר לבעלי שלט דיגיטלי לעשות מדפים ודיפרצנייאל מאזנות שיישפרו אף יותר את המראה באויר, את הפניות המתואמות וצימצום הadverse yaw האפייני בשימוש במאזנות בטיסה על סף הזדקרות.

לסיכום:

 אם נברתם באתר של The World Models, תגלו שהם פיתחו גם גרסה חשמלית מוקטנת לטיסן זה. למרות הדמיון הרב, הטיסן החשמלי לא מיועד למתחילים ואפילו לא בתור טיסן שני. הוא טס מהר יותר, הוא מזדקר ומסתחרר ומספק הנאה רבה לטיסנאי המתקדם. כך שאם נפשכם חשקה בגרסה החשמלית המוקטנת, תוכלו לקחת אותו בתור הטיסן השלישי שלכם, לאחר שתהיו ממש מיומנים בהטסת טיסנים.

 

בתקווה שנהנתם מן המאמר,

אבי ורטהיימר

Hit Counter