תרגיל באווירובטיקה – Rolling Circle

או בעברית "המעגל המתגלגל"

מאת אבי ורטהיימר – אפריל 2010.

אם אתם טיסנאים פעילים, בוודא יצא לכם לראות בשטח, טיסנים המבצעים פעלולי אווירובטיקה מדהימים, אך האם שאלתם את עצמיכם פעם, מה המקור לתרגילים אלו. הרי מישהו המציא אותם.

ובכן, הדבר אולי יפתיע אתכם, אבל מרבית התרגילים לא הומצאו על ידי טיסנאים עם שלטים דיגיטליים משוכללים ועם טיסנים שעשויים מחומרים מרוכבים או מבלזה שחתוכה בלייזר. רוב התרגילים הומצאו על ידי טייסים ובמטוסים מראשית ימייה של התעופה.

בשנות השלושים חי טייס אווירובטי מפורסם, שלא לומר אגדה מעופפת, גרמני בשם Gerhard Fieseler אשר חיפש את האתגר הבא והמציא תרגיל בשם "המעגל המתגלגל"

"המעגל המתגלגל" (Rolling Circle) או אם תרצו "הגלגלת" (Roller), הינו אחד התרגילים המורכבים והיפים יותר שקיימים בתחום האווירובטיקה הקלאסית.

rolling circle.gif

בצורתו הבסיסית הRoller הינו תרגיל של גלגול, תוך כדי פנייה של 90 מעלות.

זה אולי נשמע יחסית פשוט, אבל ביצוע נכון של התרגיל דורש ריכוז רב מן המטיס, תוך כדי שימוש אינטנסיבי ב4 ערוצי  השליטה בטיסן/מטוס ובתזמון מדוייק.

תרגיל המושלם יכול להיות במספר תצורות כלומר מסלול ההטסה העקרוני הוא מעגל אופקי, במהירות ובגובה אחידים, כאשר הטיסן מבצע גלגול איטי וסימטרי תוך כדי ההטסה המעגלית.

לפני תחילת התרגיל, המטיס צריך לבחור, כמה גלגולים הוא רוצה לבצע תוך כדי ביצוע ההטסה המעגלית ולגלגל את הטיסן בקצב אחיד וסימטרי.

למשל, בטיסה מעגלית תוך כדי גלגול אחד, הטיסן צריך לבצע רבע גלגול עבור כל 90 מעלות של המעגל.

או בטיסה מעגלית תוך כדי 4 גלגולים, הטיסן צריך לבצע גלגול שלם עבור כל 90 מעלות של המעגל וכו'.

על מנת להצליח בביצוע התרגיל, על המטיס להשתמש באופן מבוקר ובתזמון מתאים, בהגה הגובה, במאזנות, בהגה הכיוון ובמצערת.

הערוץ העיקרי והחשוב ביותר בתרגיל זה הינו הגה הכיוון. ללא בקרה מושלמת על הגה הכיוון, לא תוכל לשמור על קצב הגלגולים ועל שמירת הגובה בתרגיל זה. רוב הטיסנאים המתחילים וגם רבים מן הטיסנאים הוותיקים, אינם בקיאים בשימוש בהגה הגובה בזמן ביצוע הטסה במרחב.

העקרון הבסיסי בתרגיל זה הינו שמירת המאזנות במצב גלגול איטי קבוע, תוך כדי שהגה הגובה והגה הכיוון מחליפים תפקידים באופן מחזורי לפי מצב ההטייה האופקית של הטיסן.

כשהטיסן עם כנפיים מאוזנות, הגה הגובה והגה הכיוון מבצעים את תפקידים הטבעי, אולם כשהטיסן טס על הצד, אז הגה הגובה מקבל תפקיד של הגה כיוון והגה הכיוון מקבל תפקיד של הגה הגובה.

החלק הקשה בתרגיל זה כשהטיסן טס בהטייה, כלומר הכנפיים כבר (או עדיין) לא ישרות ועדיין (או כבר) לא בטיסה על הצד, היות ואז התפקידים משולבים ומתחלפים בהדרגה. מה שאומר שבמצב זה גם הגה הגובה וגם הגה הכיוון מבצעים יחד את שני התפקידים בו זמנית אך במידה שונה ומתשנה בהדרגה תוך כדי הליך המעבר מטיסה ישרה לטיסה על הצד ומטיסה על הצד לטיסה ישרה.

הסבר התרגיל:

1.      טוס במקביל למסלול. (נניח שתטוס משמאל לימין)

2.      כשהטיסן מגיע מולך, התחל את התרגיל.

3.      הפעל לחץ חלש אך קבוע על הסטיק של המאזנת על מנת להתחיל תהליך של גלגול איטי. במקביל התחל למשוך מעט מאוד את הגה הגובה, על מנת לשמור על גובה אחיד וכדי להכנס לפנייה וכמו כן הטה מעט מאוד שמאלה גם את הגה הכיוון (על מנת להכנס ל"פנייה מתואמת" (פנייה מתואמת זו פנייה שמשלבת הפעלת מאזנות והגה כיוון לתוך הפנייה, על מנת שאף הטיסן יעבור על נתיב הטיסה בדיוק. הטייה עם מאזנות בלבד, תגרום לכך שאף הטיסן לא "יכנס" לתוך נתיב הטיסה ובמבט מלמעלה זה יראה כאילו הטיסן טס על הצד.)

4.      ככל שהטיסן ממשיך להתגלגל, משוך יותר את הגה הגובה (לא הרבה) והפוך את הכיוון של הגה הכיוון והטה אותו יותר ויותר ימינה עד אשר הטיסן יגיע למצב של טיסה על הצד.

5.      כעת הטיסן מתחיל לעבור ממצב של טיסה על הצד למצב של טיסה הפוכה. התחל לשחרר בהדרגה את הגה הגובה (זכור שבמשך כל התרגיל, סטיק המאזנות צריך להיות במצב של גלגול איטי קבוע) והמשך ללחוץ על הגה הכיוון ימינה. ככל שהטיסן עובר למצב של טיסה הפוכה שחרר יותר ויותר את הגה הגובה.

6.      כשהטיסן מתחיל להכנס למצב של טיסה הפוכה, המשך להחזיק את הגה הכיוון ימינה ודחוף את הסטיק של הגה הגובה, על מנת לשמור שהטיסן לא יאבד גובה.

7.      כעת הטיסן ימשיך ויתקדם לקראת טיסה על הצד, אך הפעם בכיוון הנגדי ולכן, התחל להחזיר את הגה הכיוון שמאלה והמשך לדחוף את הגה הגובה, על מנת שהטיסן ימשיך בציר המעגל הטיסה.

8.      כעת הטיסן שוב טס על הצד (אך בכיוון ההפוך) ולכן שמור על הגה כיוון שמאלה כדי שהטיסן לא ישקע) והמשך לדחוף את הגה הגובה( על מנת שהטיסן ישמור על הנתיב המעגלי)

9.      אתה זוכר שאתה ממשיך ללחוץ על המאזנות באופן קבוע, כדי שהטיסן ימשיך להתגלגל?

10.  הטיסן עובר ממצב של טיסה על הצד למצב של טיסה ישרה ןלכן שוב  ובהדרגה מתחלפים התפדיקים של הגה הגובה והגה הכיוון. שחרר בהדרגה את החץ על הגה הגובה והמשך להחזיק את הגה הכיוון שמאלה כדי שהטיסן ימשיך במסלול המעגלי.

11.  כשהטיסן מגיע למצב של כנפיים מאוזנות, עליך להיות במצב של מעט משיכה בהגה הגובה ןהסטת הגה היכיוון במידה הדרושה לכיוון שמאל.

12.  בזאת סיימת לבצע גלגול שלם. על מנת להמשיך לגלגול הבא, חסור על ההוראות מהתחלה.

כעת, על מנת שהתרגיל יהיה מושלם, עליך לתזמן את קצב הגלגול, כך שהוא יתחיל ויסתיים בנקודות שתבחר. נניח שבחרת לבצע 4 גלגולים במעגל, אז זה אומר שתצטרך לבצע 4 פעמים את ההוראות הנ"ל בגין כל המעגל.

 

כיצד להתחיל?

לרוב הצופים מהצד, החלטות אלו לא ישפיעו במיוחד על רמת ההתרשמות שלהם מהתרגיל שלך אולם הם בהחלט ישפיעו על איכות הביצוע. לכן, ראשית, עליך להחליט כמה גלגולים אתה מתכוון לבצע. יש כאלו שיהיה להם יותר אם יבצעו מספר רב יותר של גלגולים ויש כאלו שיהיה להם יותר קל עם כמה שפחות גלגולים.

שנית, עליך להחליט אם תתחיל את התרגיל מימין לשמאל או משמאל לימין.

דבר שלישי, עליך להחליט אם הגלגול יהיה לתוך המעגל או כלפי חוץ. לרוב האנשים קל יותר לגלגל לתוך המעגל.

הנסיון הראשון שלך.

דבר ראשון, הגדר לעצמך את המרחב האווירי, מבחינת הגבולות שלו משני הצדדים, המרחק המקסמאלי של הטיסן מהמסלול והגובה של התרגיל.

היות והתרגיל מאוד מבלבל בהתחלה, אני מציע שתבצע את התרגיל בגובה בטחון שיאפשר לך להחלץ את הטיסן בבטחה ממצב של אבדן התמצאות.

היות והתרגיל דורש תזמון מאוד מדוייק וריכוז מאוד גבוה, אני מציע שתנסה לעשות בשלב ראשון רק רבע מהתרגיל. כלומר, ביצוע התרגיל תוך כדי פנייה של 90 מעלות.

לשם כך, התחל את התרגיל בטיסה ישרה במקביל למסלול, וכשהטיסן מגיע מולך התחל את התרגיל לפי ההוראות שכתבתי מעלה. רבע המעגל יהיה למעשה דומה לפניית 90 מעלות למצב שהטיסן יסיים את רבע התרגיל עם כנפיים ישרות ועם הזנב אליך.

לאחר שתצליח לבצע רבע זה, נסה לבצע את הרבע השני, אבל לא ברצף עם התרגיל הראשון.

לשם כך, טוס במקביל למסלול, כשהטיסן מולך, פנה פניית 90 מעלות רגילה ורק לאחר שתשלים את הפנייה התחל את הרבע השני של התרגיל.

באופן זה, נסה את כל 4 הרבעים בנפרד, ורק לאחר שתרגיש נוח עם כל אחד מהם, נסה לשלבם יחד.

עצות כלליות:

לביצוע מוצלח של התרגיל עליך לדעת שהעבודה עם הגה הגובה והמאזנות צריכות להיות ברגישות גבוהה מאוד אבל העבודה עם הגה הכיוון צריכה להיות הרבה יותר משמעותית, במיוחד אם תבצע את הגלגול אל מחוץ למעגל.

לשם כך כדאי להגדיר במאזנות ובהגה הגובה שיהיו יותר עדינות באמצעות הDual rate או באמצעות הExpo ובמאזנות אתה יכול לשקול אפילו לשנות את הAileron differential.

שים לב, ששימוש מוגבר בהגה הכיוון מייצג גרר מאוד גדול ולכן, בהטייה חזקה של הגה הכיוון, תצטרך להוסיף יותר גז, על מנת שהתרגיל יהיה חלק.

אם לא תשחרר את הגה הגובה בזמן, הטיסן יצלול או יטוס אל מחוץ לתבנית התרגיל. והזהר היות וזה בדיוק הזמן שתאבד את תחושת ההתמצאות של הטיסן במרחב.

הזהר מלבצע את התרגיל במעגל גדול מידי כי אם תאבד התמצאות בקצהו הרחוק של התרגיל, יהיה לך קשה להחזירו למצב טיסה בטוח.

אם תתבלבל בכיוונים של ההגאים, הטיסן יעוף אל מחוץ לתרגיל בצורה מכוערת ועם פוטנצייאל נוסף לאבדן התמצאות. לכן ארשום שוב; בצע את התרגיל בגובה בטחון למקרים אלו (שבהתחלה יקרו לך בוודאות).

 

איזה טיסן מתאים?

כל טיסן בעל יכולות אווירובטיות בסיסיות, היכול לבצע תרגיל חוד סכין, יתאים לביצוע תרגיל זה. גם טיסן שאינו יכול יכלו לשמור על גובה בחוד סכין יכול להתאים לתרגיל זה.

איך להתכונן לתרגיל?

בצע טיסן ישרה במקביל למסלול

בצע טיסה הפוכה במקביל למסלול.

בצע פניית 90 מתואמת.

ביצוע תרגיל חוד סכין או "נייף אדג'" עם החופה אליך

ביצוע תרגיל חוד סכין עם בטן הטיסן אליך.

בצע טיסה ישרה במעגל אנכי, תוך ביצוע פנייה מתואמת.

בצע טיסה הפוכה במעגל אנכי, תוך ביצוע פנייה מתואמת.

טיסה ישרה במעגל, אך עם כנפיים ישרות כאשר את הפנייה תבצע רק עם הגה הכיוון. ושמור שהמאזנות לא יכנסו לפנייה.

טיסה הפוכה במעגל, אך עם כנפיים ישרות כאשר את הפנייה תבצע רק עם הגה הכיוון. ושמור שהמאזנות לא יכנסו לפנייה.

 

שמינייה אנכית ישרה ושמנייה אנכית הפוכה יכולות להיות גם אימון טוב לקראת התרגיל המיועד.

ביצוע פניית 90 מעלות בחוד סכין, בשתי התצורות (חופה או בטן אליך)

ביצוע פניית 180 מעלות בחוד סכין

מעגל שלם של 360 מעלות בחוד סכין.

רוצה להרשים את הקהל עוד יותר?

בצע כל גלגול לכיוון נגדי. כלומר, התחל את התרגיל עם גלגול החוצה, ואחר השלמת הגלגול, הפוך כיוון גלגול לצד שני וחוזר חלילה.

רוצה לשמוע WOW, במקהלה הצופים?

בצע סנפ רול כל רבע, חצי או גלגול שלם.

שלב  סנפ רולים יתחילו כשהטיסן במצב טיסה ישרה, טיסה הפוכה ובמצב טיסה על הצד (נייף אדג')

בזהירות, בהצלחה ובעיקר בהנאה.

אבי ורטהיימר