גילגול איטי Slow Roll

·         הדפס את המאמר הזה וקח אותו איתך לשטח ההטסה, ושנן אותו לפני תחילת התרגיל.

 

אחד התרגילים האירובטיים היותר אלגנטיים והיותר מרשימים זהו ה"גילגול האיטי".

למי שלא מטיס טיסנים, תרגיל זה יראה אולי פשוט, אבל מי שניסה להחזיק באויר טיסן יותר מ5 שניות כבר יודע להעריך את המיקצועיות ואת היופי שבתרגיל זה.

מעבר להיותו תרגיל מרשים, שליטה בתרגיל זה תעלה את רמת הטיסנאי בצורה משמעותית ותאפשר לו לללמוד תרגילים אחרים ביתר קלות.

 

בהמשך מאמר זה מוצג אופן ביצוע התרגיל בעזרת תרשימים המתארים את מצב הטיסן בכל רגע נתון ואת תנועת ההגאים שתגרום לטיסן לשמור על צירו.

 

לפני תחילת התרגיל:

וודא שהטיסן מאוזן וטס טיסה ישרה ואופקית ללא מגע בסטיקים.

רצוי להקטין את תנועת המאזנות באמצעות מפסק הDual Rate (במידה ויש בשלט).

על מנת להקל עליך את הלימוד, בצע את התרגיל בטיסה לתוך הרוח.

כמו כן, רצוי שבשלב הלימוד נקודת המוצא של הטיסן תהיה כך שהוא יטוס ממך והלאה אל האופק (כך יהיה יותר קל לראות את הטיסן שומר על צירו וכמו כן תנועת ההגאים נראית יותר טיבעית).

כמו כן רצוי להתאמן בתחילה על המעבר משלב 1 לשלב 2 ולהשאר במצב זה מספר שניות על מנת לוודא שהטיסן שומר על הציר כשהוא במצב זה.

לאחר שאתה שולט בשלב זה בצורה טובה, כלומר הטיסן שומר על צירו לאורך כל ההטסה, חזור על התרגיל והוסף עוד שלב.

אל תוסיף את השלב הבא לפני שהצלחת להשתלט היטב על השלב הקודם.

שים לב, אחת הסיבות השכיחות לריסוק טיסנים אירובטיים על ידי טיסנאים מנוסים היא, שהטיסנאי מבצע תרגיל חדש אך הוא לא הצליח להשתלט על התרגיל והתוצאה שהטיסן נמצא במצב שהטיסנאי לא התכוון להגיע אליו.

במוחו של הטיסנאי חרות עדיין המצב האחרון שהוא התכוון להגיע אליו וזה הרגע הקריטי.

הטיסנאי מנסה לתקן את המצב באותו שבריר של שניה על סמך הזיכרון של התנועה האחרונה ולא על פי המצב האמיתי של הטיסן באויר.

מה גם שאם הטיסן התרחק קשה ממש לראות את מצבו.

לכן, שים לב לשני דברים – האחד, הטס גבוה מן הרגיל,

והדבר השני, אמנם הטסה ממך והלאה תקל עליך לראות את השמירה על ציר הגלגול, אך הזהר לא להתרחק יותר מידי.

 

במידה ותטוס נמוך מידי, אתה עלול להחזיר את הטיסן למצבו המקורי לפני שבניתה אותו, כלומר מפורק לאלף חתיכות וחבל.

 

שים לב שבתרשים המתואר בהמשך, עומק תנועת ההגאים אינו בהכרך יתאים לטיסן שלך.

ישנם טיסנים שדורשים יותר היגוי מאשר טיסנים אחרים וכמו כן ישנם טיסנים הדורשים יותר מהירות על מנת לשמור על ציר כשהם בטיסת צד.

למד את הטיסן שלך והטה את ההגאים בהתאם לטיסן שלך

 

תיאור השלב

הגה גובה                             הגה כיוון        

מצב הטיסן

שלב

נקודת המוצא לתרגילזה תהיה טיסה ישרה ואופקית.

סטיק ימין, במצב נטרלי.

סטיק שמאל במצב נטרלי כאשר המצערת בערך ברבע מתחת למקסימום. (שמור מצב מצערת קבוע לאורך כל התרגיל.

כיוון הגילגול בתרגיל זה עם כיוון השעון.

1

מאזנות - מעט ימינה

שמור על מצב מאזנות קבוע לאורך כל התרגיל.

הגה גובה- דחוף מעט.

הגה כיוון- מעט שמאלה.

 

2

הגה גובה- המשך לדחוף מעט.

הגה כיוון- דחוף יותר שמאלה על מנת שהטיסן לא יפיל אף.

3

הגה גובה- המשך לדחוף מעט.

הגה כיוון- החזר ימינה כמעט עד למרכז.

4

הגה גובה- המשך לדחוף לפי הצורך כדי שלא יפיל אף.

הגה כיוון- החזר ימינה עד לאמצע.

5

הגה גובה- שחרר מעט על מנת שהוא לא יברח מציר מסלול.

הגה כיוון- דחוף מעט  ימינה.

6

הגה גובה- הוסף לשחרר מעט.

הגה כיוון- דחוף יותר ימינה.

7

הגה גובה- שחרר כמעט עד המרכז.

הגה כיוון- התחל להחזיר שמאלה.

8

מאזנות  - החזר למצב נטרלי

הגה גובה- שחרר למצב נטרלי.

הגה כיוון- החזר ימינה למצב נטרלי.

9

 

התרשים הבא מתאר את תנועת ההגאים בגרף

הגה הכיוון:

בתחילת התרגיל מושכים את הגה הכיוון שמאלה בהדרגה וכהטיסן נטה על צידו מתחילים להחזיר את הגה הכיוון ימינה וממשיכים לדחוף ימינה עד שהטיסן שוב נוטה על הצד אך בצד השני.

בשלב זה מתחילים להחזיר את הגה הכיוון למרכז

הגה הגובה:

עם תחילת התרגיל מושכים מעט מאזנות ימינה ושומרים על מצב מאזנות לאורך כל הגילגול.

את הגה הגובה דוחפים בהדרגה עד למצב טיסה הפוך ואז מחזירים את הגה הגובה למצבו הניטרלי בהזרגה עד שמושלם הגילגול.

 

 

 

מקווה שלמדתם ונהנתם

בברכה

אבי ורטהימר