מידע למסוקאי המתחיל
מאת: אבי ורטהיימר נובמבר 2002.

בפתח דברי אציין כי בעידן של היום, חובה להתאמן עם סימולאטור מסוקים לפני שמתחילים עם הטסת מסוק על שלט רחוק ובכך יחסכו מכם שעות רבות של תסכול ואף כסף רב, בתהליך הלימוד הראשוני ואף בשלבים המתקדמים של הלימוד.
(מידע על סימולאטורים מצא בקישור מן העמוד הראשי של האתר).


לידיעתך, ניתן ואף רצוי, להתחיל עם תחביב המסוקים עם מסוק חשמלי וזאת משיקולי עלות רכישה, קלות בנייה ותפעול, זמינות להטסה, שרידות ועלות תחזוקה.

למרות זאת, רבים מאיתנו חולמים על הטסת מסוק דלק רב עוצמה וגדול עם צליל ומראה שרק מסוק דלק יכול לספק ומוכנים לוותר על היתרונות שברכישת מסוק חשמלי כמסוק למתחילים.

מסמך זה מתבסס על כך שהחלטת להתחיל את תחביב המסוקים עם מסוק המונע על ידי מנוע דלק.


באופן כללי מסוקי השלט רחוק מגיעים בתצורה של קיט שזה בעצם קופסה עם כמאה יותר חלקי מתכת, פלסטיק, ברגים ומיסבים והוראות הרכבה, אולם היום, יותר ויותר חברות מציעות את המסוקים שלהם מורכבים וכמעט מוכנים להטסה.

הדגמים המגיעים מורכבים נקראים בדרך כלל ARF כלומר Almost Ready To Fly או RTF, כלומר Ready To Fly

למסוקים שמגיעים ברמת הARF  בדרך כלל יש צורך להוסיף מנוע ומערכת רדיו כאשר למסוקים הקרויים RTF אין צורך להוסיף דבר והם מוכנים להטסה, ישר מן קופסה.

מסוקים חשמליים שמשווקים היום, בדרך כלל משווקים בתצורת RTF ומסוקי דלק משווקים בתצורת ARF


על מנת שמסוק ARF יוכל לעלות לאוויר יש לצייד אותו במספר מרכיבים:

1. מנוע – כל דגם של מסוק מתוכנן לקבל סוגי שונים הנבדלים בעיקר על ידי נפח המנוע.

מקובל הדבר בקרב יצרני המסוקים בעולם כי מסוקים למתחילים יכללו מנועים בנפח של 0.32 אינטש רבוע (או בשפתנו כ5.2 סמ"ק)

מסוקי אווירובטיקה הפופולרים היום כוללים מנועים בנפח 0.5 אינטש רבוע (כ 8 סמ"ק)

מסוקים תחרותיים משתמשים במנועים בנפח 0.6 אינטש רבוע (כ10 סמ"ק) ואף מנועים בנפח 0.9 אינטש רבוע (כ15 סמ"ק)

ישנם גם מנועים בנפחים של 23 סמ"ק ואף מנועי סילון אך מסוקים אלו שייכים לקטגוריית המשוגעים לדבר)

לסיכום: מנוע למסוק מתחילים יהיה מנוע בנפח 0.32 אינטש רבוע או כפי אנו נוהגים לכנותו בסלנג אוניברסלי "מנוע 30".

2. מערכת רדיו – על מנת שהמסוק יוכל לעלות לאוויר הוא צריך מערכת שלט רחוק שזה בעצם משדר

אלחוטי, מקלט ומנועים חשמליים קטנים המופעלים על ידי סוללה נטענת ומפעילים את ההגאים של המסוק.

מסוק, בשונה מטיסן חייב שלט מיוחד הכולל בתוכו מיקרו מחשב המאפשר לשלט להפעיל באופן משולב את הגאי המסוק כפי שנדרש מעצם מבנהו.

ישנם שלטים רבים המתאימים למסוקים, חלקם מתקדמים יותר וחלקם מתקדמים פחות.

באופן כללי כל שלט שבדפי הנתונים שלו כתוב שהוא מתאים למסוקים יוכל להפעיל מסוק על שלט אך מידת הנוחות, הגמישות וטווח הביצועים של המסוק בסופו של דבר יקבעו על ידי רמת השכלול של השלט.

ברכישת מערכת הרדיו כלול גם מקלט שבדרך כלל מסוגל להפעיל בן שישה לעשרה מנועים חשמליים אך במסוקי הדלק המקובלים נעשה שימוש רק בחמישה ולפעמים גם בשישה ערוצים.

כמו כן מסופקים עם המערכת 4 מנועים חשמליים הקרואים מנועי סרוו שמחוברים למקלט ותפקידם לקבל פקודות מן המשדר ולהפעיל את הגאי המסוק בהתאם.

במערכות רדיו שמיועדות בראש ובראשונה לשימוש במסוקים ימצאו מנועי הסרוו המתאימים במיוחד למסוקים, אולם במערכות רדיו המיועדות בראש ובראשונה לטיסנים, ימצאו מנועי סרוו

המתאימים פחות למסוקים (הגם שבמסוקי מתחילים ניתן לעשות בהם שימוש בשלבי הלימוד הראשונים) ההבדלים הרלוונטיים בין מנועי הסרוו סטנדרטים של טיסנים לאלו של מסוקים הם

כח המנוע, והאם נעשה שימוש במיסבים בצירים או לא.

ישנם פרמטרים נוספים אך הם רלוונטים פחות למסוקי מתחילים.

הן במערכת המותקנת במסוק והן במשדר יש סוללות נטענות המוזנות ממטען משולב המסופק עם המערכת.

במסוק מותקן גם מפסק חשמלי שמסופק עם המערכת ומשמש לכיבוי והדלקת המערכת.

3. מערכת ייצוב זנב – "ג'ירו" –

מסוק מטבעו נוטה להסתובב על צירו. לשם כך יש לו רוטור בזנב שאמור למנוע את הסבסוב.

הבעיה היא שעוצמת הנטייה לסבסוב משתנה בקצב שאינו מאפשר לשמור על זנב באופן ידני ולכן מתקינים במסוק חיישן שמרגיש את הסיבסוב והוא נותן באופן אוטומטי פקודות קיזוז לרוטור

הזנב ובכך נשמרת יציבות המסוק בציר הסבסוב.

ישנם שלושה סוגי ג'ירו עיקריים:
ג'ירו מכני המבוסס על מנוע חשמלי זעיר עם גלגל תנופה וחיישנים המותקנים בקופסה קטנטונת.
ג'ירו אלקטרוני הנקרא ג'ירו פיאזו המבוסס על גביש אלקטרוני החש את שינויי התנועה של הזנב.
ג'ירו אלקטרוני הנקרא ג'ירו פיאזו כמו הנ"ל הכולל בתוכו מעגל אלקטרוני חכם המסייע לשמור על כיוון ההטסה טוב יותר על יציבות הזנב באוויר (קצרה כאן היריעה מלהסביר את ההבדל המלא)

מידת הרגישות של החיישן תקבע את מידת היציבות של המסוק כאשר רגישות יתר תגרום לתופעת תנודות חריפה לכן בכל ג'ירויים יש כפתור לכיוון רגישות.

לג'ירויים הפשוטים אין עוד פונקציות ולג'ירויים משוכללים יש הרבה מאוד פונקציות כגון שליטה על הרגישות באמצעות השלט רחוק, כיוון נקודת האפס, כיוון מגבלת טווח התנועה של הסרוו, 
ותכונות רבות נוספות שיש מקום למאמר טכני ארוך כדי להסביר אותם.

נכון להיום כבר לא נמכרים ג'ירויים מכניים וכולם משתמשים או בג'ירו פיאזו כזה שהוא גם שומר כיוון והמהדרין משתמשים בג'ירויים משוכללים יותר עם מגון רחב של פונקציות.

לסיכום: נהוג להתקין על מסוק למתחילים ג'ירו פיאזו פשוט עם שומר כיוון ורק מסוקאים מתקדמים בוחרים בגי'רויים מתקדמים יותר למטרות אוירובטיקה ותחרויות ספורטיביות.

עם הג'ירו יש לרכוש גם סרוו מתאים ויש להתקינו עבור שליטה ברוטור הזנב.

4. צלב אימונים – מסוק מעצם טבעו הוא כלי התעופה הכי פחות יציב הקיים בתחום התעופה.

אם טיסן תמיד יטוס עם האף קדימה הרי שמסוק יכול לטוס הצידה ואחורה גם כן. בנוסף לכך כושר הדאייה שלו הוא אפסי והוא לא משאיר שום מקום למחשבה או טעויות.

שלב הלימוד הראשוני הוא למעשה לימוד ריחוף בגובה נמוך מה שמסכן את המסוק בכל מקרה של טעות בשימוש בהגאים. לשם כך מתקינים בתחתית המסוק צלב אימונים שזה שני מוטות המחברים

בהצלבה ומרחבים בכך את הבסיס של המסוק ומונעים את התהפכותו במקרה של טעות.

לסיכום: צלב אימונים הינו פריט חובה לכל מתלמד.

5. ציוד התנעה – על מנת שניתן יהיה להעלות מסוק לאוויר יש צורך בפריטים הבאים:

פלג חימום למנוע המוזן במתח סוללה של 1.5 וולט.

סטרטר (מתנע) להנעת המנוע של המסוק הכולל מתאם התנעה מיוחד למסוק (סוג של מפתח הלן מוארך) או לרכוש מנוע עם כבל התנעה (כמו במכסחות דשא)

משאבת דלק ידנית או חשמלית.

מצבר 12 וולט או כבלים לחיבור למצבר המכונית להפעלת הסטרטר.

6. ציוד עזר וחומרים – פילטר דלק למסוק, מאריך לפלג, מיכל דלק קדמי, דלק מסוקים, מד מתח למסוק, מחזיק להבים ועוד.

7. סימולטור מחשב – הפעלת מסוק משולה לשליטה בו זמנית על 4 ערוצי חשיבה.

האדם מטבעו מסוגל לחשוב בו זמנית רק בערוץ חשיבה אחד ושאר הפעולות שאדם עושה מתבצעות באמצעות אינסטינקטים הטבועים בתת המודע שלו.

כשם שנהג מתלמד מתקשה בו זמנית להביט לכיוון הנהיגה, להחליף הילוכים, לשלוט בהגה ובדוושות הרגליים כך קשה היא תחילת הדרך בלימוד הטסת המסוק.

עם תרגול רב ועם הזמן, מוטבעות התנועות הדרושות לנהג לשם נהיגה והוא אינו מודע בכלל שהוא מעביר הילוכים או מפעיל את הגז (זה פשוט קורה כתהליך אוטומטי המופעל על ידי תת ההכרה) וכך גם נראה תהליך לימוד המסוק.

מכיוון שטעות בהחלפת הילוכים ברכב תסתיים לכל היותר בחריקת גלגלי שיניים או כיבוי המנוע הרי שטעות בהטסת מסוק תסתיים בריסוק קשה אל האדמה או אפילו על קהל צופים או על המטיס עצמו.

לשם כך פיתחו מספר יצרני תוכנה, סימולטור מחשב המדמה את פעולת המסוק על שלט רחוק.

ניתן לרכוש מכשיר דמוי שלט רחוק המתחבר למחשב ובאמצעות המכשיר והתוכנה ניתן ללמוד להטיס מסוק מבלי לסכן את המסוק או את האנשים.

אזהרה חמורה:
הפעלת מסוק דלק משולה להנפת שתי חרבות (הלהבים של המסוק) וסיבובם באויר במהירות של כ300 קילומטר בשעה.
אין צורך להכביר במילים כדי לתאר מה יכול לקרוא לאדם שיפגע מלהב של מסוק במעופו או במידה הוא יתנתק מן המסוק.
לעולם ואני מדגיש שוב – לעולם אל תנסו להטיס מסוק דלק ללא מדריך מסוקים מנוסה אפילו אם אתם מרגישים שאתם אלופי הטסת מסוק בסימולטור (בסימולטור המסוק לא מתקלקל  אך במציאות זה מאוד נפוץ)


בברכה
אבי ורטהיימר