טיסן עם גלגל זנב ? כל הסוד.
מאת ? אבי ורטהיימר
אחרי שלמדת להטיס את הטיסן הראשון שלך וכבר עשית הכל עם הטיסן השני שקנית שהוא כנראה עם כנף תחתית וגלגל קידמי,
הגיע הזמן לאתגר הבא ולעלות מדרגה לטיסן עם גלגל זנב.
אך שים לב, לא לפני שקראת את המאמר הזה.

מאמר זה מלמד את עקרונות הפעלת טיסן עם גלגל אחורי ואת ההבדל בינו לבין טיסן עם גלגל קדמי.

מה ההבדל בין טיסן עם גלגל קדמי לבין טיסן עם גלגל זנב?
ראשית כל הכינוי של טיסן עם גלגל קדמי הוא Tri Cycle או trike.
הכינוי של טיסן עם גלגל זנב הוא Tail Dragger.
שני ההבדלים העיקריים בתכנון הטיסן הם:
1. מיקום הגלגלים הראשיים ביחס ל
מרכז הכובד.
2. הגדלה של הגה הכיוון כפיצוי על כך שכמעט אין היגוי בגלגל האחורי.
בטיסן עם גלגל קדמי, מרכז הכובד נמצא לפני הגלגלים הראשיים ולכיוון אף המטוס, לעומת טיסן בעל גלגל זנב שמרכז הכובד שלו נמצא מאחורי הגלגלים הראשיים לכיוון הזנב.
הסעה על המסלול, בגלל שהמרחק בין גלגל הזנב לגלגלים הראשיים הוא גדול יותר מאשר גלגל קדמי לגלגלים הראשיים טיסן זה יבצע סיבוב בקוטר רחב יותר מאשר טיסן עם גלגל קדמי.
כמו כן מכיוון שהרוח מן הפרופלור גורמת לעילוי של הגה הגובה, יקשה על הטיסן לשמור על נתיב ההסעה, אלא אם תמשוך את כל הסטיק כלפי מטה דבר שיגרום לגלגל הזנב להידבק לקרקע.
הדבר חשוב במיוחד כשיש רוח חזקה, כי אז אתה עשוי לגלות שאין לך כלל שליטה על כיוון ההסעה של הטיסן ותהיה לו נטייה לפנות תמיד לכיוון הרוח (הרוח דוחפת את הגה הגובה ואז האף פונה לכיוון הרוח)
דבר נוסף, אם לא תחזיק את הגה הגובה כלפי מטה, הטיסן עשוי ליפול קדימה על האף.

המראה
מסיבות שלא כאן המקום לפרטם, כל טיסן בעל מנוע פרופלור, נוטה לפנות שמאלה בזמן הטיסה.
הבעיה בעיקר מורגשת, בזמן ריצת ההמראה (במהירות גבוהה יותר, הגה הכיוון שומר על הכיוון טוב יותר).
מכיוון שההיגוי של טיסן עם גלגל זנב, נעשה כמעט רק עם הגה הכיוון (גלגל הזנב, מרחף בזמן ריצת ההמראה) ומכיוון שהטיסן לא צבר מספיק מהירות, הוא נוטה לפנות שמאלה.
לטיסן עם גלגל קדמי יש גם כן נטייה לפנות שמאלה, אך בגלל שההיגוי שם נעשה עם גלגל קדמי "דבוק" היטב לקרקע, הוא שומר היטב על הכיוון.
לכן, לפני שאתה מבצע אתה המראה הראשונה שלך עם טיסן בעל גלגל זנב, התאמן בהסעה על המסלול ורק לאחר שאתה מרגיש בטוח בהסעה בקו ישר על המסלול גש להמראה הראשונה שלך.
בהמראה הראשונה, רצוי שתעמוד במרכז המסלול מאחורי הטיסן, כדי שתראה טוב יותר כיצד הוא סוטה שמאלה.
תכונה נוספת יש לטיסנים עם מנוע אחד והיא שאם תפתח את המצערת למקסימום במכה אחת, הטיסן "יבעט" שמאלה.
לכן, העמד את הטיסן במרכז המסלול ועמוד מאחוריו, פתח בעדינות את המצערת כדי שהטיסן יצבור מעט מהירות ואז תפתח עד הסוף, תוך כדי שאתה מטה את הגה הכיוון מעט ימינה.
כמו כן החזק מעט את הגה הגובה מעט כלפי מטה (אחרת הטיסן עשוי להתהפך קדימה על האף)
כשהטיסן צובר מהירות עזוב לרגע את הגה הגובה ומייד אחר כך כשהטיסן צבר מהירות מספקת, משוך את הגה הגובה בעדינות והחזר את הגה הכיוון למקומו לאט לאט.
למרות שמדובר בתהליך מורכב, הוא נמשך חלקי שניות.
בגלל שהגה הגובה נמצא בזוית התקפה גבוהה, בזמן שהזנב מונח על הקרקע, הרוח החזקה של הפרופלור, עשויה להניף את הגה הגובה כלפי מעלה, בעוד שהכנפיים תשארנה על הקרקע .

נחיתה
ישנן שתי שיטות להנחית טיסן עם גלגל זנב.
1. נחיתה על שני גלגלים.
2. נחיתה על שלושה גלגלים.

נחיתה על שני גלגלים
בשיטה זו הטיסן מגיע לנחיתה בקו ישר ובמהירות תוך כדי הנמכה, עד ששני הגלגלים הראשיים נוגעים במסלול.
ברגע שהגלגלים הראשיים נוגעים במסלול, הגלגל האחורי עדיין באוויר.
כשהטיסן יאט, הכנפיים האחוריות יזדקרו (מייצב הגובה) והגלגל ירד לכיוון הקרקע.
אם תוריד את הגלגל האחורי כלפי הקרקע לפני שהטיסן יאט, הטיסן עלול לחזור שוב לאוויר, דבר שיכול להוביל להזדקרות ונפילה כמו אבן.
הסיבה לכך היא שכשגלגל הזנב יורד כלפי האדמה, גדלה זווית ההתקפה של הכנפיים הראשיות ובכך שוב גדל העילוי שלהם.

נחיתה על שלושה גלגלים
בשיטה זו הטיסן מגיע לנחיתה עם האף מוטה מעט כלפי מעלה בזוית כזו ששלושת הגלגלים נמצאים באותו גובה אופקי ויגעו באדמה באותו הזמן.
בשיטה זו, הטיסן יאבד את רוב מהירותו ולמעשה הוא יגע בקרקע רק אחרי או רגע לפני שהוא יזדקר.
הריצה על המסלול בשיטה זו תהיה קצרה בהרבה מן הריצה של הטיסן בנחיתה על שני גלגלים וזאת בגלל שהוא מאבד את רוב מהירותו בעודו באוויר.

בטיסנים שבהם הכנף עילית וכושר העילוי שלהם גבוה יותר, ניתן בקלות יתרה לנחות בשיטת שלושה גלגלים מכיוון שהם מתנהגים טוב יותר במהירות איטית מאשר טיסנים ספורטיביים אשר מזדקרים בפתאומיות במהירות נמוכה.
ברוח צד או ברוח חזקה, עדיף לנחות נחיתת שני גלגלים ולשלוט קצב ההנמכה בעזרת הגז.
כעקרון, קל יותר לשלוט על הגובה בעזרת הגז ועל המהירות בעזרת הגה הגובה (זה נשמע הפוך אבל זו לא טעות)
טיסנים ספורטיביים רצוי להנחית בשיטת שני גלגלים כי אחרת הם יגיעו לנחיתה לאט מידיי ועלולים להזדקר בפתאומיות.
ביטול נחיתה (מצב חירום)
נניח שמסיבה כל שהיא החלטתם ברגע האחרון לבטל את הנחיתה.
הדבר הגרוע ביותר שאתם יכולים לעשות זה לתת "פול" גז במכה אחת ולמשוך את הגה הגובה.
האחרון ששמעתי שעשה את זה, הדביק את הטיסן שלו לרצפה ישר לתוך קהל של טיסנים ורק בנס לא פגע באף אחד.
כמו שבסרטים של בתי הכלא תמיד אומרים האסירים "אני חף מפשע" אצל הטיסנאים לא תשמע לעולם "טעיתי". (וסליחה על ההשוואה)
במקום זאת תשמע את גרסת הטיסנאי ל"חף מפשע, וזה "הפרעות רדיו"
וכך היה כמובן באותו מקרה.
להלן ההסבר.
לקראת הנחיתה הכנפיים הראשיות של הטיסן כמעט ואינן מספקות עילוי.
משיכה פתאומית של הגה הגובה לפני שהטיסן שוב צבר מהירות (ועילוי) יוביל מייד לאבדן שליטה מוחלט.
בנוסף לכך, פתיחה פתאומית של המצערת בזמן שלכנפיים כמעט ואין עילוי יגרמו לטיסן לבצע גלגול או הטייה חריפה כנגד כיוון סיבוב המנוע.
שילוב קטלני של הרמת האף והטייה חזקה הצידה מזמינה ריסוק של הטיסן ממש לנגד עינך.
תקלה נוספת שיכולה להיות זה שהמנוע יכבה בגלל פתיחה פתאומית זאת.
אם כן מה עושים,
במקרה שהחלטת לבטל את הנחיתה ברגע האחרון, קודם כל שחרר מעט את הגה הגובה, על מנת להקטין את שפת ההתקפה (ואת הגרר) ובכך להגדיר מהירות (ועילוי)
שבריר שניה לאחר מכן פתח בעדינות את המצערת, תוך כדי שאתה מנסה לשמור על כנפיים מאוזנות (דבר שקשה לעשות בזמן שכמעט אין עילוי לכנפיים והוא נוטה להתנדנד מצד לצד בגלל ייתר היגוי)
כשהטיסן צבר מעט מהירות, משוך בעדינות את הגה הגובה, צבור מהירות וצא להקפה נוספת.
אני מבטיחכם שאי תרגול של סעיף זה יבא אתכם במוקדם או במאוחר לריסוק של הטיסן שלכם.
מספר מילים על השיטה בטיסן עם גלגל קדמי.
מרכז הכובד של טיסן עם גלגל קדמי, נמצא כאמור לפני הגלגלים הראשיים.
כשטיסן זה מגיע לנחיתה,הוא נוגע בקרקע קודם כל עם שני הגלגלים הראשיים ואחר כך מוריד את האף ונוגע עם הגלגל הקדמי.
ברגע שהוא מתחיל להוריד את האף, זווית ההתקפה של הכנפיים הראשיות קטנה והטיסן מאבד את כל העילוי ו"נדבק לאדמה, תוך כדי שהגלגל הקדמי נלחץ כלפי הקרקע ובכך מתאפשר היגוי טוב יותר ונשלט יותר.
וזאת כאמור, ההפך מן המצב בטיסן עם גלגל זנב, שבתחילה הוא מאבד עילוי וכשהוא נוגע בקרקע, גדלה זווית ההתקפה של הכנפיים הראשיות (בגלל שהזנב יורד יותר נמוך) ושוב גובר העילוי שעשוי לגרום לטיסן לעלות שוב לאוויר אם הוא לא האט מספיק וכמו כן הגלגלים לא "נדבקים" לקרקע (במיוחד גלגל הזנב) מה שמקשה מאוד על ההיגוי בשלב זה.
לכן, ברגע שהטיסן האט מספיק, רצוי למשוך את הגה הגובה כדי שהזנב "ידבק" לקרקע וכך יגדל כושר הניהוג על הקרקע וגם יסייע במעט להאט את הטיסן.
לכן, בטיסן עם גלגל קדמי הכל פשוט יותר, אם לא תיגע בהגה הכיוון הוא ירוץ ישר, אם תיקח ימינה או שמאלה הוא יבצע זאת בנאמנות שלא כמו גלגל הזנב השובב.
אם תנסה להריץ על המסלול טיסן עם גלגל זנב מבלי לקרוא את המשך המאמר צפויות לך מספר הפתעות לא נעימות עם הטיסן.
באופן כללי טיסנים על גלגל זנב ובמיוחד כאלו שיש להם מאחור מגלש במקום גלגל, נוחתים טוב יותר על הדשה מאשר על מסלול אספלט וזאת בגלל החיכוך המוגבר של הדשא שמאפשר לגלגל הזנב לשמור על הכיוון.
בנחיתה על מסלול אספלט יש צורך בעירנות ושליטה מירבית וברגישות רבה עם הגה הכיוון, אחרת הטיסן יבצע סיבוב אלים על הקרקע רגע אחרי שהוא נגע בקרקע, תופעה זו נקראת לולאת קרקע (Ground Loop)
כשאתה מריץ טיסן עם גלגל זנב על הקרקע (הן לקראת המראה והן בריצת הנחיתה) הטיסן מגיב מאוד בחריפות לפניות משאלה וימינה.
בתחילה, כשאתה מטה את הסטיק שמאלה או ימינה, הוא בקושי מגיב ופתאום הוא זורק זנב חזק, מה שגורם לא פעם לירידה מן המסלול ואפילו לריסוקים.
לפתרון בעיה זו נוהגים לומר שעליך להיות זריז ובעל תגובה מהירה על הסטיקים, אבל אני מצאתי שיטה מעולה כיצד לשלוט בצורה איטית ומבוקרות על הסטיות של הטיסן ולהימנע מבעוד מועד מפניות חריפות.
והשיטה מאוד פשוטה, עליך לרכז את המבט על הזנב של הטיסן ולא על האף (כן, זה כל הסוד).
ההסבר לכך הוא שמכיוון שההיגוי נמצא בזנב, רוב תנועת הטיסן מבוצעת בזנב וכמעט ולא מורגשת באף הטיסן.
אם זה כל כך קשה אז מי צריך את זה ולמה זה כן טוב.
ראשית, גלגל זנב קל יותר, וגורם לפחות חיכוך עם האוויר בזמן הטיסה ומאפשר לטיסן לטוס מהר יותר.
שנית, גלגל זנב פגיע הרבה פחות מגלגל קדמי כי הוא נוגע בקרקע רק אחרי שרוב מהירות הטיסן נחלשה.
גלגל קדמי נפגע פעמים רבות בנחיתה קשה ומתעקם וגורם לכך שההיגוי יהיה קשה.
בטיסן עם גלגל זנב, תמצא תמיד הגה כיוון גדול יותר לעומת טיסן עם גלגל קדמי כך שהגה הכיוון בגלגל קדמי כמעט ולא משפיע בריצת ההמראה.
התקנת גלגל אחורי פשוטה בהרבה, ואינה מצריכה דיוק רב כמו גלגל קדמי.
מעבר לכל זאת, אם תתמחה בהטסת טיסן עם גלגל זנב, תוכל להטיס כל דבר.
טיסה נעימה
אבי ורטהיימר